حدیث موضوعی
دعای عظم البلا

بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ (( به مجله ديني المصباح خوش آمديد )) با ارائه نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن وب سايت ياري دهيد ممنون
موضوعات مجله
خبرنامه
    برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
مطالب تصادفی
پیوندهای روزانه
به مجله ديني المصباح خوش آمديد


دنیای تصاویرمتحرک -ziba-gifs.mihanblog.com


 

افتخارات وبلاگ

رتبه ششم جشنواره وبلاگ نويسي تبريز درسال1394 

برگزيده جشنواره قراني بينات 

         وبلاگ برتر سال 1392 خراسان جنوبي 

  رتبه چهارم جشنواره وبلاگ نويسي  اذربايجان سال 1391

  و برگزيده جشنواره وبلاگ نويسي ديني خراسان در سال 1391

  ومعلم نمونه سال 1401

 طرح بنر شعار سال 1403 - دانلود بنر لایه باز شعار سال 1403 - کافه پی اس دی

‫شهادت شهید رئیسی برای نظام و انقلاب مایه آبرو شد | خبرگزاری صدا و سیما‬‎
بيانات مقام معظم رهبري در مورد قران:

 

قرآنی شدن به این است که ملت با قرآن آمیخته بشود، به قرآن عمل کند، معرفت قرآنی را به طور کامل به دست بیاورد. ما امروز در دنیای اسلام این را کم داریم. اسم اسلام همه‌جا هست، تفاخر به اسلام همه جا هست،ُ ادعای مسلمانی همه جا هست، آنچه ما به آن نیاز داریم، ان آمیخته شدن به معارف قرآن و به عمل قرآن است، که این مسلمانی واقعی است. ما می‌خواهیم که ملت ما قرآن را بتوانند درک کنند و از آن استفاده کنند. هدف از همه‌ی این تشریفات و این مسابقه‌ها و این وقت گذرانی‌ها و این تشویق‌ها و این زحمت‌هایی که آقایان می‌کشند، هدف این است که ملت ما با قرآن آشنا بشوند. ما دوریم از قرآن، ما دوریم از قرآن. اگر یک ملتی با معرفت قرآنی آشنا بشود، بسیاری از کارها برای او آسان خواهد شد. حرکت برای او آسان خواهد شد. شما ملاحظه کنید، همین مقداری که ملت ما درهای قرآن را به روی خود باز کرد، که این به برکت انقلاب شد، ببینید چه تحولی در ملت ما به وجود آمد. ببینید چه عظمت و چه عزتی ملت ما پیدا کرد، به همین مقدار اندک حرکتی که به سمت قرآن کردیم. قرآن این جور است اگر حرکت به سمت قرآن به شکل کاملی انجام بگیرد. آن وقت این ملت همان چیزی خواهد شد که قرآن کریم خبر داده است. تاریخ را مسلمان‌ها عوض کردند به برکت قرآن.


Image result for ‫رهبر قران‬‎





آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
امیرالمومنین(ع) مسلمانان را از حضور در کدام مجالس برحذر داشته اند 1 341 aaaaa
آفات زبان 1 213 aaaaa
چرا خدا شیطان را آفرید؟ 1 294 mobin
پیام شب قدر - التماس دعا 0 220 aaaaa
پیامک شبهای قدر 0 220 aaaaa
دانلود مجموعه کامل آهنگ های حامد زمانی 0 262 aaaaa
ايستگاه سرگرمي درس پيام اسماني پايه هشتم تهيه شده توسط دانش اموز قاسمي 4 520 sayed
خوش امديد 1 342 sayed
تأثیر قرآن در زندگی یک جوان 2 276 aaaaa
معرفي نرم افزار قراني 2 402 ali1355
20حدیث از امام حسین (ع) 0 220 aaaaa
10 حدیث زیبا در مورد برکت در زندگی 0 246 aaaaa
جملات كوتاه از شريعتي در مورد امام حسين ع 0 220 aaaaa
عربی هفتم نوبت دوم 0 364 aaaaa
تغییرات عربی هفتم درسال 93 0 243 aaaaa
نمونه سؤالات مواد درسی قرآن ، پیام های آسمان و عربی کلاس هفتم 0 350 aaaaa
سوال عربي هفتم 0 295 aaaaa
نمونه سوال 0 329 aaaaa
مركز نمونه سوال تخصصي پيام و قران 0 300 aaaaa
سوالات قران هفتم خرداد93 نوبت دوم 0 352 aaaaa
چرا گاهی در توکل به خدا جواب نمی‌گیریم؟ 1 495 messi
مراسم عزاداری شب اول تا هفتم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج محمدرضا طاهری 0 377 aaaaa
مراسم عزاداری شب اول تا پنجم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج حسن خلج 0 383 aaaaa
مراسم عزاداری شب اول تا هفتم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج محمود کریمی 0 325 aaaaa
مرات امتحاني درس قران اتاق 104 و قران اتاق 13 و 14 و عربي هفتم اتاق 6اعلام شد براي دي 0 541 aaaaa
پیامک تبریک عید غدیر 0 260 aaaaa
اس ام اس تبریک ولادت امام هادی -ع 0 229 aaaaa
ولادت امام هادی(علیه السلام) 0 264 aaaaa
ثبت نام درآزمون آنلاین(قرآن،پیام های آسمان وعربی) 0 270 aaaaa
آداب ویژه غدیر3 0 200 aaaaa
درباره : مقالات ,
بازدید : 441 | تاریخ : پنجشنبه 30 تیر 1390 زمان : 2:00 |

فهم خاص از قرآن

اگر چه قرآن از اصطلاحات پیچیدۀ علمى و کلامى عرب مبرا است، همین امر آن را جاودانه و قابل فهم براى همگان در تمامى اعصار کرده است. اما محتوایى فرا حسّى و فرا طبیعى دارد و این محتوا را در قالب لفظى که براى محسوسات جعل شده‏اند، به انحای مختلف مانند؛ تمثیل، قطعات تاریخ، محاوره و جدال احسن یا موعظه و پند و اندرز، انذار و تبشیر و یا برهان و محاجّه علمى و به صورت پراکنده در کلّ آیاتش بیان نموده است.

به تعبیر دیگر، قرآن به زبان عربی، به طور جامع و کامل برای هدایت انسان ها نازل شده است. برای دستیابی به این هدف چاره ای از شمول قرآن نسبت به آیات عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ظاهر و باطن …نیست؛ مثلا براى محکم کردن نیروى ایمان و پیمودن راه هدایت و بشارت، گاهى چاره اى جز برنامه هاى کوتاه مدت و موقت که بعداً جاى خود را به برنامۀ نهایى و ثابت مى‏دهد نیست.

بر این اساس؛ برای فهم قرآن، علاوه بر آشنایى به زبان عرب (لغت، صرف، نحو، معانی و بیان و ظرافت ها و معانى آن)، تاریخ اسلام و گردآورى شأن نزول ها و احادیث تفسیرى و شناخت عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و … نیز لازم است.

بنابراین، برای فهم قرآن باید آیات مطلق و مقید، عام و خاص، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ظاهر و باطن[۲] … را نیز شناخت و آن آیات را در کنار هم قرار داد تا مطلب کاملاً روشن ‏شود و هیچ ابهام و تردیدى در معناى آیات باقى نماند؛ از این رو است که قرآن نیازمند مفسّر و مبیّنى چون رسول اللَّه (ص) و ائمۀ معصومین ‏(ع) گردیده است. همین امر سبب شده تا در اثر فاصله از زمان معصوم (ع)، علمای متبحّر به جمع آورى روایات تفسیرى و شرح و بسط و جمع بندى آنها در کنار آیات قرآن همّت گماردند، تا این خوان گستردۀ الاهی همیشه براى همگان قابل بهره بردارى و عمل بماند.

مفسّران و مبیّنان اولیۀ قرآن، خود آیات قرآن[۳] و بعد – به تصریح آیات قرآن – نبى اکرم (ص) و به تبع ایشان ائمه ‏(ع) هستند.

امام على (ع) مى‏فرماید: “این کتاب خدا است که به واسطۀ آن بصیرت مى یابید، به زبان مى آیید و شنوا مى‏گردید. بعضى از آن بعضى دیگر را معنا مى‏کند و گویا مى نماید و برخى از آن بر برخى دیگر شهادت مى دهند”.[۴] سیرۀ خود ائمه ‏(ع) نیز چنین بود که با کنار هم چیدن آیات، حکمى را استفاده کرده و براى مخاطبان خود توضیح مى‏دادند.[۵]

از سوى دیگر، قرآن مى فرماید: ” سوگند به جایگاه ستارگان (و محل طلوع و غروب آنها)!و این سوگندى است بسیار بزرگ، اگر بدانید! که آن، قرآن کریمى است، که در کتاب محفوظى جاى دارد، و جز پاکان نمى‏توانند به آن دست زنند [دست یابند]“.[۶]

پس آنان که مطهرند و بر علم قرآن احاطۀ کامل دارند کسانى جز اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیستند.

قرآن در مواضعى دیگر نیز پیامبر (ص) را مبیّن آیات معرفى نموده و مردم را به اطاعت و انقیاد از ایشان، امر نموده است؛[۷] از این رو باید دید لوازم و وسایل مورد نیاز در این راستا و بر عکس موانع این راه کدامند. بر اساس آنچه گفته شد در یک جمع بندی می توان گفت که مراجعه به قرآن و روایات به دو گونه ابزار و توشه نیازمند است:


أ: صفاى روح و طهارت باطن و داشتن روحیه حقیقت جویى و حقیقت طلبى، تا بتوان با تطهیر نسبى به مطهران رسید و آنها را مسّ نمود؛ زیرا تنها خاشعان اند که با آیات قرآن متذکر مى شوند.[۸]

در مقابل باید روحیه استکبار و ستیزه جویى و غرور و خود محورى و تعصبات کور را کنار نهاد و متواضعانه و با خوف و خشیت، در مقابل منبع وحى و مفسّر اصیل آن زانو زد؛ زیرا ستیزه جویى و استکبار همان گونه که انسان را از خدا محجوب مى‏کند،[۹] دل را میرانده[۱۰] و از فهم قرآن نیز مانع مى شود و چشم بصیرت را سلب مى نماید.[۱۱]



ب: لوازم ظاهرى مراجعه به قرآن و فهم آن:

1- آشنایى به زبان عربى و صحیح خوانى آن، و نیز آشنایى با ترجمه مفردات و ترکیبات آن از طریق تحصیل ادبیات عرب (صرف، نحو، معانى، بیان، بدیع و لغت).

2- آشنایى با تاریخ اسلام و شأن نزول‏ها و نیز آشنایى با علوم قرآن؛ مثل آیات عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، آیات مکى و مدنى و… .

3- استعاذه به خداوند از شر شیطان و وساوس آن و نیز دسایس نفس اماره.[۱۲]

4- شروع با نام خدا و استمداد از رحمت واسعۀ او و رحمانیت خاصۀ آن ذات اقدس.

باید مراقب بود تا رأیى به قرآن تحمیل نشود، چرا که پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمودند: “قرآن را فرا گیرید و آن را قرائت کنید، بدانید که قرآن شما را بلند آوازه مى نماید و وسیله اى براى یاد خدا است

5- چینش آیات مربوط به یک موضوع کنار هم و نیز مراجعه به روایات تفسیرى مرتبط با آن آیات؛ زیرا قرآن داراى تأویل و بطونى است که جز معصومین (علیهم السلام) از آن آگاه نیستند و بعضى از آیاتش بعضى دیگر را تفسیر مى کنند.[۱۳]

6- کنار نهادن عقاید شخصى و آراء قبلى، در پرتو قرآن و سنت قطعى براى یافتن مراد خود قرآن ، تا این که به تحمیل بر قرآن و تفسیر به رأى کشیده نشود. پس اگر نظر قرآن را خلاف عقیده خلاف واقع سابق خود یافت، به قرآن روى آورده و دست از رأى خود بکشد، مبادا آیات را بر طبق آراء خود و فرقۀ خود توجیه کند! که در این صورت پیرو هوى و هوس خویش است نه پیرو قرآن!

7- فراحسى و فراطبیعى به معارف قرآن بنگرد، تا دچار تجسیم و تشبیه نشود؛ پس باید متشابهات قرآن در پرتو محکمات آن و روایات قطعیه تفسیر شوند و از آراء باطله اجتناب نمود.

8- اطلاع از شبهات و نیازهاى زمان و مکان از یک سو و پیشرفت هاى علوم و توجه به تحقق برخى وعده هاى قرآن از سوى دیگر، تا بتوان پاسخ گوى نیاز نسل نو بر طبق خود قرآن کریم گردید، بدون این که نظرى به قرآن تحمیل شود؛ زیرا به فرموده امام صادق (علیه السلام): “خداوند تعالى آن را براى زمانى نه ازمان دگر و براى گروهى نه دیگران قرار نداده، بلکه این قرآن در هر زمانى تازه است و براى هر گروهى تازگى و جذبه دارد.”[۱۴]

اما باید مراقب بود تا رأیى به قرآن تحمیل نشود، چرا که پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمودند: “قرآن را فرا گیرید و آن را قرائت کنید، بدانید که قرآن شما را بلند آوازه مى نماید و وسیله اى براى یاد خدا است. قرآن براى شما هم ذخیره (توشه) است و هم وزر (بار گران). پس از قرآن تبعیت کنید و آن را تابع خود قرار ندهید؛ زیرا اگر کسى تابع قرآن شد، قرآن او را به سوى بهشت مى فرستد، اما اگر کسى قرآن را تابع خود قرار داد، قرآن از پشت او مى رود تا او را به جهنم افکند!”[۱۵]

9- قصد او از قرائت و تحصیل معارف و احکام قرآن، صِرف بهره گیرى از ثواب قرائت یا استفاده از آن در سخنرانى ها و مقالات و مسابقات و… بالاخره کسب مال و شهرت و مقام نباشد؛ بلکه قرآن را به جاى آن که سرمایه دنیا کند، سرمایه آخرت خود سازد؛ یعنى به قصد کسب بصیرت و معرفت از معارف آن و قصد عمل به احکام آن به قرآن مراجعه کند و به معارف آن پایبند شود و به احکام آن عمل کند، مبادا با این مراجعه حجت بر او تمام شود و به عذاب عالمان بى عمل گرفتار آید، چنان چه بدون مراجعه، به عذاب جاهلان مقصّر گرفتار مى‏شد!

10- با رسیدن به آیات رحمت و وعده بهشت و نصرت خدا، امیدوار گردد و نفس را به طاعت و ترک معصیت ترغیب کند و با رسیدن به آیات قهر و وعید جهنم و توصیفات درکات آن، نفس را از ترک طاعت و انجام معصیت بترساند، تا زنگار دل بریزد و دلش مصفا گشته و بیش از پیش از انوار قدسى قرآن مستفیض گردد و بیش از پیش به سعادت خود نزدیک شود.

11- با رسیدن به آیات توصیف گر مؤمنان و متقیان و صالحان و … و نیز آیات توصیف گر کفار و مشرکان و معاندان و منافقان و… خود را به قرآن عرضه کند و با قرآن محاسبه نفس کشد، قبل از این که در قیامت به حسابش برسند، پس نفس را از آلایش کفر و شرک و نفاق و لجاجت، پیرایش و به فضایل مؤمنان و متقیان و صالحان آرایش دهد تا خداگونه شود و لایق خطاب “خلافت الهى” از راه بندگى.



پی نوشت ها :

[۱]. مدثر، ۳۱ و ۳۶؛ قلم، ۵۲؛ سبأ، ۲۸؛ فرقان، ۱٫

[۲]. این نکته را نیز باید توجه داشته باشیم که پى بردن به بطون آیات جز براى پیامبر(ص) و امام معصوم (ع) ممکن نیست و هیچ کس حق ندارد چیزى به عنوان باطن آیه از پیش خود مطرح کند، آنچه ما مى فهمیم مربوط به ظواهر آیات است و آنچه مربوط به بطون آیات است، فقط باید از معصوم(ع) بشنویم.

[۳]. آل عمران، ۷٫

[۴]. نهج البلاغه، خ ۱۳۳، بند ۷٫

[۵]. ر.ک: تفسیر تسنیم، ج ۱، ص ۷۳ – ۶۹٫

[۶]. واقعه، ۷۵- ۷۹٫

[۷]. حشر، ۷؛ نساء، ۵۹٫

[۸]. بقره، ۲۸۲؛ انفال، ۲۹٫

[۹]. مطففین، ۱۵٫

[۱۰]. روم، ۵۳ – ۵۲؛ نمل، ۸۱ – ۸۰٫

[۱۱]. فصلت، ۵؛ اسراء، ۴۵٫

[۱۲]. نحل، ۹۸٫

[۱۳]. بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۸۴ و ۹۱٫

[۱۴]. بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۱۵، تفسیر تسنیم، ج ۱، ص ۲۳۴٫

[۱۵]. جامع احادیث الشیعه، ج ۱۵، ص ۹، نقل از: تسنیم، ج ۱، ص ۲۴۳




برچسب ها : فهم خاص از قرآن ,
نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

صفحه اصلی مطالب ارسال شده توسط almesbah
بازدید : 518 | تاریخ : پنجشنبه 14 تیر 1403 زمان : 12:45 |

تعریف مخرج : مخرج در لغت به معنای محل خروج است اما در تجوید به محل خروج و تلفظ یک حرف از دستگاه تکلم اطلاق میشود.
حروف در زبان عربی:   کلیه 32 حرف زبان عربی منهای چهار حرف «گ-چ-پ-ژ» در زبان عربی وجود دارند
با این حساب زبان عربی 28 حرف دارد.البته باید خاطر نشان شوم که برخی بر این اعتقادند که زبان عربی 29 حرف دارد زیرا این افراد قایل به این هستند که همزه(ء) خود یک حرف مجزا و الف(ا) نیز یک حرف مجزا است اما برخی دیگر همزه و الف را یکی در نظر گرفته و قایل به 28 حرف بودن زبان عربی هستند. مانیز قول دوم را پذیرفته و بنا را بر 28 حرف بودن حروف زبان عربی میگذاریم.
در زبان عربی بجز 10 حرف تمامی حروف با فارسی به یک شکل و صورت تلفظ میشوند.
این 10 حرف که یادگیری آنها بر هر مسلمانی واجب است به شرح ذیل می باشند:


- ذ(ذال): از برخورد نوک زبان با نوک دو دندان جلو(ثنایای بالا) در فک بالا تلفظ میشود.
مثال:  عَذَابىِ وَ نُذُر – لِلذِّکْر-ذُوقُوا- ذَاتُ الْأَکْمَام‏
نکته: درهنگام تلفظ حرف ذال دهان بصورت افقی باز می شود.

- ث(ثاء) : از برخورد نوک زبان با نوک دو دندان جلو(ثنایای بالا) در فک بالا تلفظ میشود.(دقیقا هم مخرج ذال است)
مثال: ثَلَاثَةً- لَمْ یَطْمِثهُْن‏ - ثُلَّةٌ – لَمَبْعُوثُونَ – تحَْرُثُونَ

- ظ(ظاء): دقیقا همانند ذال(از مخرج ذال) تلفظ میشود اما کمی درشت تر و پرحجم تر.
نکته: ممکن است این سوال پیش بیاد که اگر ذال مشدد باشد و آنرا درشت تلفظ کنیم تبدیل به ظاء شود پس اینجا چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت که در هنگام تلفظ ذال چاک دهان بصورت افقی باز می شود ولی در ظاء دهان بصورت عمودی باز میگردد و بدین صورت بین ذال و ظاء تمایز قائل میشویم.
مثال: فَظَلْتُم‏ - َ عَظِیمٌ - وَ الظَّاهِرُ - مِّنَ الظُّلُمَاتِ - وَ ظَنُّواْ

- و(واو): از حالت غنچه مختصر لب ها و بدون دخالت دندانها تلفظ میشود.
مثال: هُوَ الَّذِى‏ - لِأَوَّلِ الحَْشْرِ - وَرَآءِ

- ع(عین): از ته حلق و با حالت نرم و لطیف تلفظ میگردد.
مثال: ْ جَمِیعًا – یَعْقِلُونَ - عَذَابٌ أَلِیمٌ - ََّ رَبَّ الْعَلَمِینَ - ِ لَعَلَّهُمْ


- ح(حاء): از ته حلق و با فشار مختصر هوا تلفظ می شود.
نکته: به«ح»،حاء گفته میشود و به «هـ» هاء هوَّس گفته میشود.
مثال: أَصحَْابُ- سُبْحَانَ اللهِ -  الحَْکِیمُ - أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ

- ط(طاء): همانند«ت» تلفظ میشود اما کمی درشت تر و پرحجم تر. به «ط»،طاء مولفه(الف دار) گفته میشود.
نکته: حرف طاء از لحاظ شدت تلفظ، چیزی بین «ت» و «د» تلفظ میشود البته نه به نرمی حرف«ت»و نه به شدت حرف«د»بلکه چیزی بین آنها.
مثال: وَ تُقْسِطُواْ -  طائفَةٌ - فَطُبِعَ - وَ أَطِیعُواْ اللَّهَ

ص(صاد): همانند «س»تلفظ میشود اما کمی درشت تر و پرحجم تر.در هنگام تلفظ حرف صاد باید دقت کرد که نباید این حرف خیلی حالت سوتی به خود بگیرد.
مثال: وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ - ْ وَ تَصْفَحُواْ – صَالِحًا -  فَقَدْ صَغَتْ -  اَلْبَصَرَ

غ(غین): از ته حلق و با حالت غژه و مثل وقتی که آب را در گلو غرغره میکنیم تلفظ می شود.
مثال: مِنَ الْغَیْظِ -  مَّغْفِرَةٌ - غَیرَْ مَمْنُونٍ – رَاغِبُونَ

ض(ضاد) : از برخورد کناره زبان(یا کناره سمت راست یا کناره سمت چپ) با دندانهای کناری تلفظ می شود.
نکته: بهترین ضاد ، ضادی است که به هنگام تلفظ شبیه به دال شنیده شود.تاکید میکنیم، شبیه به دال، نه خود دال. زیرا دال حرفی مستقل است و اگر کسی به جای ضاد، دال تلفظ کند ،اشتباه است.
مثال:  بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ - وَ لَا یحَُضُّ -  یُوفِضُونَ  -  یُضِلُّواْ

پایگاه  قرانی مهیمن


برچسب ها : مخارج حروف ,
نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

صفحه اصلی مطالب ارسال شده توسط almesbah
بازدید : 641 | تاریخ : پنجشنبه 14 تیر 1403 زمان : 12:45 |

 

موضوع: کلامى و تاریخى‏
قرن: چهاردهم‏
زبان: عربى‏
مذهب: شیعى‏
ناشر: بنیاد بعثت‏
مکان چاپ: قم‏
سال چاپ: 1420 ق‏
نوبت چاپ: اول‏
تحقیق: واحد تحقیقات اسلامى بنیاد بعثت‏

توضیح: تفسیر سوره فاتحه- بقره- آل عمران- نساء و قسمتى از مائده‏

آلاء الرّحمن فى تفسیر القرآن، تفسیرى است ناتمام به زبان عربى شامل 3 سوره اوّل قرآن مجید یعنى فاتحة الکتاب، بقره، آل عمران و قسمت کمى از سوره نساء، تألیف محمد جواد بن حسن بلاغى نجفى( 1280- 1352 ق / 1863- 1933 م)، مفسر، فقیه و متکلّم شیعى امامى.
انگیزه تألیف‏
بلاغى، انگیزه و چگونگى نگارش این تفسیر را در نامه‏اى به شاگرد خود، میرزا على اردوبادى غروى، بدین شرح بیان کرده است:
« به توفیق خدا... از ذیحجّه 1349 ق( آوریل 1931 م) به تألیف تفسیرى درباره قرآن کریم، موافق اصول علم و مذهب شیعه شروع کردم، زیرا که من دیدم اهّم تفاسیر نزد ما، مثل تبیان و مجمع البیان، در لغت و صرف کلمه و قرائات، و تفاسیر امثال عطا و مجاهد... و اشباههم بسیار بیانات کرده‏اند و... بحرانى... احادیث را بدون تحقیقى در آنها نقل مى‏کند و در مزایاى قرآن شریف بیاناتى نمى‏نماید.» با توجه به این دید انتقادى است که خود به پرداختن تفسیرى دست مى‏زند تا در عین اختصار، حق مطلب را در تبیین و تفسیر مفاهیم و معارف قرآنى ادا کند







نام کتاب: احکام القرآن( جصاص)
نویسنده: جصاص احمد بن على‏
موضوع: فقهى‏
قرن: چهارم‏
زبان: عربى‏
مذهب: سنى‏
ناشر: دار احیاء التراث العربى‏
مکان چاپ: بیروت‏
(سال چاپ:( 1405 ق
نوبت چاپ:
تحقیق: محمد صادق قمحاوى‏
توضیح: موضوعى














نام کتاب: اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏
نویسنده: طیب سید عبد الحسین‏
موضوع: تربیتى‏
قرن: پانزدهم‏
زبان: فارسى‏
مذهب: شیعى‏
ناشر: انتشارات اسلام‏
مکان چاپ: تهران‏
سال چاپ: 1378 ش‏
نوبت چاپ: دوم‏
تحقیق:
توضیح: کامل‏


انگیزه مؤلف‏
مؤلف همان گونه که در مواردى متذکر شده است، طلیعه تفسیر خود را یک موهبت الهى و مرضى حضرت بقیة اللّه الاعظم قلمداد مى‏کند. در مقدمه جلد اول آمده است:
دیر زمانى در خاطرم خطور مى‏نمود، کتابى در تفسیر قرآن بنگارم و روى این اندیشه، حوزه‏هاى تفسیرى تشکیل داده و جزوه‏هاى متفرقى در این باره به رشته تحریر درآورده بودم و از طرفى قصور باع و قلّت استعداد و اشتغالات درسى و عوائق و گرفتارى‏هاى دنیوى مرا از اقدام به این امر منع و بلکه مأیوس مى‏نمود تا اینکه در شب سه شنبه پنجم جمادى الثانى سال 1380 ه. ق، مطابق با 22 آبان ماه 1339 ش در محضر بعضى از علما، به مجلس سوگوارى حضرت صدیقه طاهره- سلام اللّه علیها- موفق شده و در ضمن توسل، حالت وجدى در خود دیدم و از آنجا به منزل مراجعت نموده و در عالم رؤیا خدمت ثامن الحجج و حضرت ولى عصر- عجل اللّه تعالى فرجه- مشرف شده و پس از مذاکراتى که بین آن دو بزرگوار راجع به زوّار شد، حضرت بعد از عنایاتى و ترضیه خاطرى نسبت به حقیر و مروّجین دین مرا، امر به نوشتن تفسیرى فرمود و وعده به من دادند. بعد از آنکه از خواب بیدار شدم، صدق رؤیاى من ظاهر شده و وعده نصرت حضرتش تحقق یافته و من به نگارش و تألیف این کتاب، به یارى حضرت رب الارباب و حضرت حجت با تمام کوشش و اهتمام اقدام نمودم و...


نثر تفسیر
نثر آن نسبتا ساده و روان است که براى استفاده عموم مردم و اهل علم نوشته شده است.

ترجمه قرآن‏
ترجمه آیات در این تفسیر، صرف نظر از اشکالات خیلى جزئى، ترجمه‏اى عالمانه و محققانه و دقیق است، متأسفانه مرحوم آیت اللّه طیب، همه آیات را ترجمه نکرده‏اند و اگر همه آیات را ترجمه کرده بودند، مى‏توانست خود ترجمه‏اى کامل بر قرآن باشد.
درباره ترجمه قرآن باید اذعان کرد که آوردن کلماتى که با قرآن حکیم بتواند هماورى کند محال است زیرا تحدى قرآن هم به معنى است و هم به لفظ و بشر هرگز نمى‏تواند، مانند آن را بیاورد






نام کتاب: اعراب القرآن الکریم‏

نویسنده: دعاس- حمیدان- قاسم‏

موضوع: ادبى‏
قرن: پانزدهم‏
زبان: عربى‏
مذهب: سنى‏
ناشر: دارالمنیر و دارالفارابى‏
مکان چاپ: دمشق‏
سال چاپ: 1425 ق‏
نوبت چاپ: اول‏
تحقیق:
توضیح: کامل

















نام کتاب: الأمثل فى تفسیر کتاب الله المنزل‏
نویسنده: مکارم شیرازى ناصر
موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏
قرن: پانزدهم‏
زبان: عربى‏
مذهب: شیعى‏
ناشر: مدرسه امام على بن ابى طالب‏
مکان چاپ: قم‏
سال چاپ: 1421 ق‏
نوبت چاپ: اول‏
تحقیق:
توضیح: کامل‏


تفسیر« الامثل فى تفسیر کتاب الله المنزل» ترجمه تفسیر نمونه است. این تفسیر با تجدید نظر جزئى و تکمیل مسانید و ارجاعات آن، به شیوه نوین ارائه شده است و تفسیرى کامل و شامل تمام قرآن است که با ویژگى عصرى و اجتماعى. و متناسب با نیازها و پرسشهاى زمانه، پیام قرآن را تبیین کرده است. از مباحث فنى و کلاسیک ادبى پرهیز نموده و جلوه دیگر آن، گرایش به جنبه‏هاى هدایتى و تربیتى است که مؤلفان آن را تعقیب کرده‏اند. این تفسیر در کنار تفسیر گرانسنگ المیزان، مى‏تواند خلأ عدم وجود تفاسیر شیعى عربى را در کشورهاى عرب‏زبان پر نماید و سبب آشنایى بیشتر اهل سنت با دیدگاههاى نوین شیعه و اهل بیت
(ع) گردد.




پایگاه مهیمن

برچسب ها : تفاسیر مختلف ,
نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

صفحه اصلی مطالب ارسال شده توسط almesbah
بازدید : 569 | تاریخ : پنجشنبه 14 تیر 1403 زمان : 12:45 |


  • ادامه مطلب + دانلود
  • صفحه اصلی مطالب ارسال شده توسط almesbah
    درباره : اموزش قواعد تجویدی قران ,
    بازدید : 1253 | تاریخ : پنجشنبه 23 تیر 1390 زمان : 12:00 |

     ادغام درلغت بمعنای داخل کردن می باشد و در تجوید بمعنای حذف حرف ساکن و مشدد نمودن حرف بعدی است

    ادغام بطور کلی به چهار دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

    الف) ادغام متماثلین

    ب) ادغام متناجسین

    ج) ادغام متقاربین

    د) ادغام متبادعین

    هرگاه دو حرف مثل هم ، به هم برسند و حرف اولی ساکن باشد آنگاه حرف اول در حرف دوم ادغام میشود:



    این ادغام در مورد دو حرفی صورت میگیرد که از یک جنس هستند منظور از یک جنس بودن این است که از لحاظ مخرج یکی هستند اما در صفات حروف با هم تفاوت دارند
    این ادغام به چند دسته به شرح زیر تقسیم میشود

    -ادغام « ث - ذ - ظ » در یکدیگر :
    هرگاه دو حرف از سه حرف فوق به هم برسند و اولی ساکن و دومی متحرک باشد ادغام متناجسین رخ میدهد:

    -ادغام « ت - د - ط » در یکدیگر:
    هرگاه دو حرف از سه حرف فوق به هم برسند به شرطی که اولی ساکن و دومی متحرک باشد آنگاه حرف ساکن اولی در حرف متحرک دوم ادغام میشود:


    -ادغام « ب » ساکن در « میم »:
    یعنی هرگاه باء ساکن به حرف میم برسد آنگاه باء ساکن در میم ادغام میشود
    این نوع ادغامن در کل قرآن یک مورد وجود داشته و آن در سوره هود آیه   42   می باشد و در عبارت زیر می باشد:


    این ادغام درمورد حروفی صورت میگیرد که مخرجشان به هم نزدیک بوده و یا اکثر صفاتشان به هم نزدیک است
    در موارد زیر ادغام متقاربین صورت میگیرد


    -ادغام «لام» ساکن در «راء» متحرک:


    -ادغام  « قاف » ساکن در حرف « کاف » متحرک

    این نوع ادغام در کل قرآن فقط یک نمونه وجود دارد و آن هم در سوره مرسلات آیه20  و در کلمه زیر می باشد:

    -ادغام « ن » ساکن در « ل » و « ر » متحرک:

    این ادغام در مورد حروفی است که مخرجشان از هم بسیار دور است به همین خاطر این ادغام صورت نمیگیرد و علت ذکر این نوع ادغام بیان نحوه ارتباط حروف با یکدیگر است.


    با تشکر از وبلاگ مهیمن

    برچسب ها : انواع ادغام ,
    نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

    صفحه اصلی مطالب ارسال شده توسط almesbah
    المصباح

      

      

    http://upcity.ir/images2/98314650673942422940.gif


    شماره صفحه
    تعداد صفحات : 246
    دلنوشته های دوستان
        رشیدی :هر کی دستت رو گرفت لزوما دوستت نیست ! شاید تو حرکت بعدی ، پاشو گذاشت رو شونت و رفت بالا» …
        بهروز سعادتی از بابل:روزگاریست که شیطان فریاد میزند«ادم پیدا کنید سجده خواهم کرد» …
        نادری از چابهار :آتش از اندوه هجران بهتر است بی قرارم کردی و گفتی صبوری بهتر است من نمی دانم کجا خواندم که یادم داده است ؟یار وقتی در کنارت نیست کوری بهتر است …
        محمدی شهر کرد :عالیه ممنون…
        یبرجند : دبیر کدام مدرسه هستین ؟
        حسینی نسب بیرجند : ممنون بابت سوالات
        بیرجند/كاربر ميهمان : بابت تمام تلاشهايتان در وب ممنونم.
        علی تهران :از مطالبتون لذت بردم …
        اذربایجان /كاربر ميهمان : وب سایت خوبی دارین
        كاربر ميهمان : واقعا عالیه
        بندرعباس : تلاش شما در مجازی ستودنی است
        كاربر ميهمان/زاهدان : ممنون از شما عالی بود
        مختاری /تهران : قالب وبلاگ عالیه
        نیکویی /اصفهان : حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک
        سجاد آذرمی :نفسم می گیرد، در هوایی که نفس های تو نیست...
        ستاره خانم از مرودشت :از این میسوزم که تو هم مرا نشناختی آری تو ... تو!؟ پس میرم جایی که دیگر دوستی نباشد تا قلبم را بدرد آورد...تقدیم به سونیای عزیزم
        محمدی مشهد : وبلاگ خوبی دارین استفاده كردم
        زینب محرمی از پارس آباد مغان : حق الناس همیشه پول نیست گاهی دل است دلی که باید میدادی و ندادی...
        ابراهیمی : کوروش میگوید : بودن با کسی که دوستش نداری و نبودن با کسی که دوستش داری همه اش رنج است پس اگرهمچون خود نیافتی مانند خدا تنها باش.
        حسینی : سرنوشت ما چنین بود:''ما به دنیا آمدیم اما دنیا به ما نیامد...
        عالیه از شیراز : ای قطار راهت را بگیر و برو نه کوه توان ریزش دارد و نه ریز علی پیراهن اضافه روزگار دیگریست
        علی بندر عباس : تو مرا یاد کنی باورت گر بشود گر نشود حرفی نیست اما نفسم میگیرد در هوایی که نفسهای تو نیست .
        علی از میمند : احساس سوختن به تماشا نمیشود...آتش بگیر تا که بدانی چه میکشم.
        سامان سعیدی از کرج : با هر که نشستم دلش نشکستیم بر جام می و میکده مردانه نشستیم هر چند که این جام پر از جور و جفا بود خوردیم ولی حرمت دوستی نشکستیم
        مهدوی : تو پاک و زلال مثل باران بودی بخشنده چو ابرِ نوبهاران بودی با صلحِ توشد عیان که مانندِ پدر همواره اسیرِ جهلِ یاران بودی

        دلنوشته های خود را برای ما ارسال نمایید
        تا با نام شما در سایت قرار دهیم لطفا
        اخر دلنوشته نام و اسم شهر خودتون رو
        ذکر کنید 00000000
    اطلاعات
    • آمار کاربران
    • افراد آنلاین : 54
    • اعضای آنلاین : 0
    • تعداد اعضا : 527

    • عضو شوید
    • ارسال کلمه عبور




    • آمار مطالب
      کل مطالب : 1237
      کل نظرات : 186

    • آمار بازدید
    • بازدید امروز : <-Today-> نفر
    • باردید دیروز : 82 نفر
    • بازدید هفته : 990 نفر
    • بازدید ماه : 990 نفر
    • بازدید سال : 71,166 نفر
    • بازدید کلی : <-All-> نفر
    • ورودی امروز گوگل : 5 نفر
    • ورودی گوگل دیروز : 0 نفر

    درباره سایت
      بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ با کلامی می شود اعجاز کرد با کلامی تلخ و تند می شود ناساز گاری ساز کرد خنده ها را گریه کرد رشته ی پیوندها را پاره کرد با کلامی مهربان چون سر انگشت نسیم می شود هر عقده ای را باز کرد رشته های پاره را پیوند زد دوستی آغاز کرد با کلامی می شود اعجاز کرد... هدف این وبلاگ آموزشی "ارتقای آموزش زبان قرآن ، عربی ؛ وارائه نمونه سؤالات و مطالب کارآمد برای همکاران دلسوز و دانش آموزان فهیم و استفاده از تجارب و راهنمائی اساتید می باشد. امید است با ارائه نظرات ؛ رهنمودهای ارزشمند وتذکرات سازنده ی خود یاریمان نمائید. درضمن اسفاده از مطالب این وب با ذکر منبع برای همه ی خوبان آزاد است . جعفر علی آبادی دبیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اين وبلاگ در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسيده است .
    چت باکس
      ارشيو پيغام کوتاه   
       
    کدهای اختصاصی
    آرشیو
    تبلیغات متنی

    کپی مطالب این سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.