حدیث موضوعی
دعای عظم البلا

بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ (( به مجله ديني المصباح خوش آمديد )) با ارائه نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن وب سايت ياري دهيد ممنون
موضوعات مجله
خبرنامه
    برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
مطالب تصادفی
پیوندهای روزانه
به مجله ديني المصباح خوش آمديد


دنیای تصاویرمتحرک -ziba-gifs.mihanblog.com


 

افتخارات وبلاگ

رتبه ششم جشنواره وبلاگ نويسي تبريز درسال1394 

برگزيده جشنواره قراني بينات 

         وبلاگ برتر سال 1392 خراسان جنوبي 

  رتبه چهارم جشنواره وبلاگ نويسي  اذربايجان سال 1391

  و برگزيده جشنواره وبلاگ نويسي ديني خراسان در سال 1391

  ومعلم نمونه سال 1401

 طرح بنر شعار سال 1403 - دانلود بنر لایه باز شعار سال 1403 - کافه پی اس دی

بيانات مقام معظم رهبري در مورد قران:

 

قرآنی شدن به این است که ملت با قرآن آمیخته بشود، به قرآن عمل کند، معرفت قرآنی را به طور کامل به دست بیاورد. ما امروز در دنیای اسلام این را کم داریم. اسم اسلام همه‌جا هست، تفاخر به اسلام همه جا هست،ُ ادعای مسلمانی همه جا هست، آنچه ما به آن نیاز داریم، ان آمیخته شدن به معارف قرآن و به عمل قرآن است، که این مسلمانی واقعی است. ما می‌خواهیم که ملت ما قرآن را بتوانند درک کنند و از آن استفاده کنند. هدف از همه‌ی این تشریفات و این مسابقه‌ها و این وقت گذرانی‌ها و این تشویق‌ها و این زحمت‌هایی که آقایان می‌کشند، هدف این است که ملت ما با قرآن آشنا بشوند. ما دوریم از قرآن، ما دوریم از قرآن. اگر یک ملتی با معرفت قرآنی آشنا بشود، بسیاری از کارها برای او آسان خواهد شد. حرکت برای او آسان خواهد شد. شما ملاحظه کنید، همین مقداری که ملت ما درهای قرآن را به روی خود باز کرد، که این به برکت انقلاب شد، ببینید چه تحولی در ملت ما به وجود آمد. ببینید چه عظمت و چه عزتی ملت ما پیدا کرد، به همین مقدار اندک حرکتی که به سمت قرآن کردیم. قرآن این جور است اگر حرکت به سمت قرآن به شکل کاملی انجام بگیرد. آن وقت این ملت همان چیزی خواهد شد که قرآن کریم خبر داده است. تاریخ را مسلمان‌ها عوض کردند به برکت قرآن.


Image result for ‫رهبر قران‬‎





آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
امیرالمومنین(ع) مسلمانان را از حضور در کدام مجالس برحذر داشته اند 1 331 aaaaa
آفات زبان 1 206 aaaaa
چرا خدا شیطان را آفرید؟ 1 281 mobin
پیام شب قدر - التماس دعا 0 215 aaaaa
پیامک شبهای قدر 0 214 aaaaa
دانلود مجموعه کامل آهنگ های حامد زمانی 0 254 aaaaa
ايستگاه سرگرمي درس پيام اسماني پايه هشتم تهيه شده توسط دانش اموز قاسمي 4 496 sayed
خوش امديد 1 330 sayed
تأثیر قرآن در زندگی یک جوان 2 261 aaaaa
معرفي نرم افزار قراني 2 390 ali1355
20حدیث از امام حسین (ع) 0 213 aaaaa
10 حدیث زیبا در مورد برکت در زندگی 0 238 aaaaa
جملات كوتاه از شريعتي در مورد امام حسين ع 0 216 aaaaa
عربی هفتم نوبت دوم 0 357 aaaaa
تغییرات عربی هفتم درسال 93 0 238 aaaaa
نمونه سؤالات مواد درسی قرآن ، پیام های آسمان و عربی کلاس هفتم 0 341 aaaaa
سوال عربي هفتم 0 290 aaaaa
نمونه سوال 0 324 aaaaa
مركز نمونه سوال تخصصي پيام و قران 0 295 aaaaa
سوالات قران هفتم خرداد93 نوبت دوم 0 346 aaaaa
چرا گاهی در توکل به خدا جواب نمی‌گیریم؟ 1 487 messi
مراسم عزاداری شب اول تا هفتم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج محمدرضا طاهری 0 372 aaaaa
مراسم عزاداری شب اول تا پنجم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج حسن خلج 0 378 aaaaa
مراسم عزاداری شب اول تا هفتم محرم الحرام سال ۱۳۹۲ با مداحی حاج محمود کریمی 0 316 aaaaa
مرات امتحاني درس قران اتاق 104 و قران اتاق 13 و 14 و عربي هفتم اتاق 6اعلام شد براي دي 0 535 aaaaa
پیامک تبریک عید غدیر 0 254 aaaaa
اس ام اس تبریک ولادت امام هادی -ع 0 224 aaaaa
ولادت امام هادی(علیه السلام) 0 256 aaaaa
ثبت نام درآزمون آنلاین(قرآن،پیام های آسمان وعربی) 0 266 aaaaa
آداب ویژه غدیر3 0 195 aaaaa
درباره : گوناگون ,
بازدید : 325 | تاریخ : چهارشنبه 19 تیر 1392 زمان : 19:12 |

 

ماه مبارک رمضان 1392

خدا را بی نهایت شاکریم که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگرباره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان...» (ماه رمضان (ماهی است) که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است.) و در ادامه آیه می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه...» (پس هر که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد.)

 

ماه رمضان فرصتِ بازنگري در خويش
انجام اعمال و آداب ماه پر خير و بركت رمضان چون: تهجد و شب زنده‌داري، مراقبت از گوش و چشم و زبان، استغفار كردن، دعا خواندن، ذكر گفتن، تلاوت قرآن، تدبر در آيات، خواندن نمازهاي نافله، درك شب‌هاي قدر و معتكف شدن،1 انسان را به خويشتن خويش سوق مي‌دهد و او را از غفلت و بي‌توجهي نسبت به خود بيرون مي‌آورد.

 

مقام معظم رهبري در اين باره مي‌گويند: "دعا در ماه مبارك رمضان و همه خصوصيات اين ماه مبارك اين است كه ما را متذكر مي‌كند؛ از غفلت بيرون مي‌آورد؛ آلودگي‌هاي ما را به ما نشان مي‌دهد و در بين دعا و نماز و توجه، فرصتي به ما دست مي‌دهد كه در اشتباهاتي كه با آنها انس و خو گرفتيم، بازنگري كنيم و آنها را بشناسيم؛ چون گاهي انسان گناهي را عادت كرده كه انجام بدهد و توجه ندارد كه اين گناه است. البته تنبلي، سستي و بقيه نواقصي را هم كه داريم، مي‌توانيم بازنگري كنيم." 2

ايشان شب‌هاي قدر را فرصت استثنايي در طول سال دانسته و در اين باره مي‌گويند: "اين فصلِ يك ماهه، فصل بسيار باارزش و قيمتي است. در اين سي يا بيست و نه روز، خدا ليله القدر را قرار داده و ليله القدر يك فرصت استثنايي در طول سال براي انسان است. كه اگر انسان توانسته باشد آن شب را درك كند، خير زيادي نصيبش مي‌شود، در دعاي وداع ماه رمضان در مفاتيح الجنان مي‌خوانيم: "و ان تجعلني برحمتك ممّن خرّت له ليله القدر و جعلتها له خيرا من الف شهر؛ خدايا، مرا از كساني قرار ده كه توفيق درك ليله القدر را به دست آوردند و ليله القدر براي آنها از هزار ماه بهتر و باارزش‌تر شده، ليله القدر براي همه اين گونه نيست.

روزه,ماه رمضان 1392,آغاز ماه رمضان 1392

آن كسي كه براي او شب بيست و سوم يا شب بيست و يكم ماه رمضان، با شب بيست و سوم هر ماه ديگري فرق ندارد ـ نه ذكري، نه توجهي، نه حالي، نه گريه‌اي، نه تضرّعي؛ با غفلت مي‌گيرد مي‌خوابد، يا اصلاً يادش نمي‌آيد كه ليله القدر است، يا خداي نكرده آلوده به گناه و هواي نفس هم مي‌شود ـ براي چنين انساني ليله القدر بهتر از هزار شب نيست؛ يك شب است، آن هم يك شب خسران‌بار كه براي او خيري ندارد. ليله القدر براي آن كسي از هزار ماه بهتر است كه ساعات و دقايق آن شب را قدر بداند؛ از دقايق آن شب استفاده كند. در آن دعا مي‌خوانيم كه خدايا ما را از آن كساني قرار ده كه شب قدرشان پوچ نمي‌شود و از دست نمي‌رود."3


برنامه انسان‌سازي ماه رمضان
برنامه‌هاي اسلام به دو بعد جسماني و روحاني انسان توجه دارد. روزه نيز از نظر جسمي و بهداشتي، فردي و اجتماعي، اخلاقي و معنوي هداياي ارزشمندي را براي صائم به ارمغان مي‌آورد. روزه از سويي خانه تكاني عظيم براي دستگاه هاضمه و گوارش و از سوي ديگر ورزشي روحاني براي قوي كردن ايمان، اراده، پايمردي و استقامت، گذشت و ايثارگري است.

استاد مطهري در باره بعد روحاني روزه مي‌نويسد: "اساساً برنامه ماه مبارك رمضان، براي انسان‌سازي است، يعني برنامه اين است كه انسان‌هاي معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسان‌هاي سالم، و انسان‌هاي سالم خود را تبديل به انسان‌هاي كامل كنند. برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده، بر شهوات نفساني است. برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوي خداست، برنامه ترقي دادن روح است، برنامه ارتقا دادن روح است. اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سي روز گرسنگي و تشنگي و بي‌خوابي بكشد و مثلاً شب‌ها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عيد فطر بيايد، و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه‌اي براي انسان اثر ندارد."4

هشدار قرآن به مراقبت از خويش و راه هدايت
قرآن كريم همواره انسان را به خودسازي و توجه به خود ترغيب نموده و به مؤمنان نسبت به مراقبت از راه رستگاري هشدار داده است؛ از جمله در آيه 105 سوره مائده خطاب به مؤمنان مي‌فرمايد: "يا أيّهَا الَّذين آمَنُوا عَلَيْكُم أَنفُسَكُم لا يَضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُم؛5 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خودتان بپردازيد. هر گاه شما هدايت يافتيد، آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى‏رساند."


عليكم در "عَلَيْكُم أَنْفُسَكُم" اسم فعل و به معناي "الزموا" انفسكم مي‌باشد. اين آيه از مؤمنان مي‌خواهد كه به خود بپردازند و مراقب راه هدايت خويش باشند و از ضلالت گمراهان نهراسند.
هدايت و ضلالت دو واژه متضادند و در سلوك و طي طريق معنا مي‌يابند. هدايت حركت در مسير مستقيم براي رسيدن به غايت مطلوب است و ضلالت انحراف و كجي از آن مسير و در نتيجه دست نيافتن به آن غايت است.6

روزه,ماه رمضان 1392,آغاز ماه رمضان 1392


هر راهي فرجامي دارد و مقصد و هدف نهايي در سلوك الي الله خداي نامتناهي است. از اين جهت كه او نامتناهي است راه‌هاي رسيدن به او نيز نامحدود است. انسان در هر مسيري گام نهد تكوينا به خدا مي‌رسد "يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ؛7 اي انسان حقا كه تو به سوي پروردگار خود به سختي در تلاشي، و او را ملاقات خواهي كرد."

اما در اين سير، گروهي به صراط مستقيم قدم گذاشته و به خدا و مهرش مي‌رسند و گروهي به ديگر راه‌ها كشيده مي‌شوند، البته آنان نيز به خدا مي‌رسند اما به قهر و عقاب او.
انسان‌ها در نيل به لقاء الهي همانند آب‌هاي متفاوتي‌اند كه هر يك به سوي دريا در حركت‌اند. رودخانه‌هاي بزرگ تا وسط دريا پيش مي‌روند اما جويباران كوچك فقط به كنار آن مي‌رسند.


در ميان راه‌هايي كه بدو ختم مي‌شود، يك راه مستقيم و ديگر راه‌ها انحرافي است "وَ أَنَّ هَذا صراطِى مُستَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سبِيلِهِ؛8 و [بدانيد] اين است راه راست من؛ پس، از آن پيروى كنيد. و از راه‏ها[ى ديگر] كه شما را از راه وى پراكنده مى‏سازد پيروى مكنيد." جز آن راهي كه انسان را به خداي رحمان مي‌رساند و نمازگزار هدايت به آن را در نماز از خدا مي‌طلبد، ديگر راه‌ها ضلالت است و به خداي منتقم مي‌انجامد و سالك آن طرق سر انجام جلال و قهر او را مي‌بيند.9


خواجه عبدالله انصاري در باره اين آيه مي‌گويد: "يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم به زبان اشارت بر ذوق اهل ارادت آن است كه اي مؤمنان، زينهار، نفس خويش را مقهور و مغلوب داريد، پيش از آنكه او شما را مقهور و مغلوب كند. آن را به اطاعت خود مشغول كنيد، پيش از آنكه او شما را به معصيت مشغول كند. از يكي از بزرگان اوليا از اين آيت پرسيدند. گفت: اگر به اصلاح مفاسد نفس خود مشغول شدي او هم تو را از اشتغال به گناه (وسوسه) در حق مردم باز مي‌دارد."10


وي با اشاره به حديث "أعْدي عَدُوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بينَ جَنبَيْك"11 مي‌نويسد: "مصطفي فرمود: بزرگ‌ترين دشمن تو نفس توست كه ميان دو پهلوي توست و چون با هر دشمني بسازي از شر آن در ايمن باشي، ولي اگر با نفس خويش بسازي هلاك شوي. پس اگر در اين جهان به كسي نيكي كني در آن جهان سپاس بيني و اگر بدي كني در آن جهان از تو شكايت كنند، ولي حالت نفس ضد اين است اگر در اين سراي راضي نگه داري در آن سراي دشمن تو شود و اگر در اين سراي بد داري به آن سراي شكر كند."12
در حكايتي آورده‌اند كه: "بزرگي را پرسيدم در معني اين حديث كه "اعدي عدوك نفسك التي بين جنبيك". گفت: به حكم آنكه هر آن دشمني را كه با وي احسان كني دوست گردد، مگر نفس را كه چندان كه مدارا بيش كني، مخالفت زيادت كند.

فرشته خوى شود آدمى به كم خوردن
وگر خورد چو بهائم بيوفتد چو جماد

مراد هركه برآرى مريد امر تو گشت
خلاف نفس كه فرمان دهد چو يافت مراد13

سخن پاياني خود را به كلام امام علي (ع) زينت مي‌دهيم كه فرمودند: در شگفتم از كسي كه براي گمشده خود جار مي‌زند و از اين و آن مي‌پرسد، در حالي كه خودش را گم كرده و در پي يافتن خود نيست. 14 امام عارفان (ع) در سخني ديگر مي‌فرمايد: هر كس نفس خود را شناخت ديگران را بهتر مي‌شناسد15 و هر كس نسبت به نفس خود جاهل باشد نسبت به ديگران جاهل‌تر است.16


بر اساس آنچه گذشت انسان همواره بايد مراقب خويشتن باشد و ماه رمضان و روزه‌داري فرصتي مغتنم براي خودشناسي، خودسازي و مراقبت از خويشتن و تداوم بخشيدن به آن تا رمضان ديگر است.

منابع: leader.ir / iec-md.org


نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

درباره : گوناگون ,
بازدید : 287 | تاریخ : سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 زمان : 16:30 |

شکل و صورت 10 گروه گنهکار در قیامت !


معاذبن جبل گوید: در حضور رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) در منزل ابوایوب انصارى بودم ، به رسول خدا(صلى الله علیه وآله ) عرض کردم منظورم از این آیه که مى فرماید: یوم ینفخ فى الصور فتاتون افواجا. روز قیامت ، در صور دمیده مى شود پس گروه گروه مى آیند چیست ؟!

فرمود: اى معاذ از چیز بسیار بزرگى سوال کردى ، آنگاه قطرات اشک از چشمانش سرازیر گشت و فرمود:


در روز قیامت ، ده گروه از امت من ، به گونه هاى مختلف و گروه گروه وارد صحنه مى شوند که از سایر مسلمانان جدا و مشخص هستند:

1 - گروهى از آن ها بصورت میمونها وارد مى شوند.
2 - گروهى به صورت خوکها.
3 - گروهى به صورت دمرو هستند، پاهایشان در هوا و صورتشان بر زمین کشیده مى شوند.
4 - گروهى کور وارد مى گردند.
5 - گروهى گنگ و کر وارد مى شوند.
6 - گروهى ، زبانشان را مى جوند و چرک دهانشان بیرون مى آید که بوى آن جمعیت را ناراحت مى کند.
7 - گروهى بدبوتر از مردار گندیده وارد مى گردند.
8 - گروهى لباسهاى آتشین و مس گداخته و چسپان پوشیده و وارد مى شوند.
9 - بعضى با دست و پاى بریده وارد مى گردند.
10 - بعضى در حالى که آنها را به دارهاى آتشین آویخته اند وارد مى گردند.

اما گروه اول: نمامها (سخن چین ها) مى باشند.
اما گروه دوم: حرام خوارها مى باشند.
اما گروه سوم: ربا خوارها مى باشند.
اما گروه چهارم: آنانى هستند که در قضاوت، ظلم مى کنند.
اما گروه پنجم: آنانى هستند که از خود راضى بوده و به اعمال خود خشنودند،
اما گروه ششم: علما و قاضیانى هستند که اعمالشان مخالف گفتارشان است.
اما گروه هفتم: کسانى هستند که همسایگان را اذیت مى کنند.
اما گروه هشتم: کسانى هستند که مخالفت کسى را با رژیم ، به سلطان خبر مى دهند،
اما گروه نهم: آنانى هستند که به عیاشى و شهوترانى مى پردازند و مانع اداى حق خدا را از اموال خود مى گردند.
اما گروه دهم: آنانى هستند که متکبر و خودخواه مى باشند.

خدایمان بیامرزد و به ما رحم کند. خدایا پناه بر تو

نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

درباره : مقالات , نکته های تربیتی , گوناگون , اصول وفروع دين , مناسبتها ,
بازدید : 321 | تاریخ : سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 زمان : 11:52 |



yasgroup.ir shahadat imam hadi 42 عکسهای مذهبی تسلیت شهادت حضرت هادی (ع)

ای جگرگوشه ی امام رضا

آفتاب غریب سامرا

دو ستانت اهالی بالا

دشمنانت قبیله های زنا

جبرئیل خداست سربازت

چه کسی گفته بر شما تنها ؟

اسم من خادم النقی گشته

کوری چشم دشمنت آقا

ای چهارم علی این دنیا

دهمین بال آسمانی ما

خاک پای تو هم نمی گردند

یوسف و نوح و آدم و عیسی

به قدومت بهشت بوسه زده

در نگاهت خدا بود پیدا

حرمت شعبه بقیع حسن

رفته است غربت تو بر زهرا

مجرم بی گناه این عالم!

وارث دست بسته مولا

علی بن محمد بن علی!

تو کجا و شعور مطرب ها ؟

جای تو مجلس شراب نبود

الامان از حکایت دنیا

در میان حرامیان بودی

روضه خوان غریب کرببلا

در دل آن همه جسارت و رنج

بود کارت مرور این غم ها

زینب و اضطراب و نامحرم

خیزران و حسین و تشت طلا

رحیمیان

 

 


به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام


یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم


داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم


از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد


محکمات کلمات تو مسلمانم کرد


کلماتی که همه بال و پر پرواز است


مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است


کلماتی که پر از رایحهً غار حراست


خط به خط جامعه آیینهً قرآن خداست


عقل از درک تو لبریز تحیر شده است


لب به لب کاسهً ظرفیت من پر شده است


....................


همهً عمر دمادم نسرودیم از تو


قدر درکِ خودمان هم نسرودیم از تو


من که از طبع خودم شکوه مکرر دارم


عرق شرم به پیشانی دفتر دارم


شعرهایم همه پژمرد و نگفتم از تو


فصلی از عمر ورق خورد و نگفتم از تو


.............................



دل ما کی به تو ایمان فراوان دارد


شیرِ در پرده به چشمان تو ایمان دارد


بیم آن است که ما یک شبه مرداب شویم


رفته رفته نکند جعفر کذاب شویم


تا تو را گم نکنم بین کویر ای باران


دست خالیِ مرا نیز بگیر ای باران


من زمین گیرم و وصف تو مرا ممکن نیست


کلماتم کلماتی ست حقیر ای باران


یاد کرد از دل ما رحمت تو زود به زود


یاد کردیم تو را دیر به دیر ای باران


نام تو در دل ما بود و هدایت نشدیم


مهربانی کن و نادیده بگیر ای باران


ما نمردیم که توهین به تو و نام تو شد


ما که از نسل غدیریم ، غدیر ای باران


پسر حضرت دریا ! دل مارا دریاب


ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران


سامرا قسمت چشمان عطش خیزم کن


تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران


......................


بگذارید کمی از غمتان بنویسم


دو سه خط روضه از این درد نهان بنویسم


گریه بر داغ شما عین ثواب است ثواب


بار دیگر پسر فاطمه و بزم شراب.


برقعی 



نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

درباره : خواندنی و شنیدنی , نکته های تربیتی , گوناگون , اصول وفروع دين , متفرقه ديني ,
بازدید : 284 | تاریخ : سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 زمان : 11:51 |


نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه مهدويت


نویسنده : علی ابادی | نظرات (0)

  • ادامه مطلب + دانلود
  • درباره : خواندنی و شنیدنی , نکته های تربیتی , گوناگون ,
    بازدید : 398 | تاریخ : پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 زمان : 16:28 |

     

    اجتناب از غیبت و تهمت


    وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ  (حجرات/12)
    و بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند؛ آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد پس از آن کراهت داشته باشید.

    اجتناب از غیبت و تهمت

    غیبت یعنی اینکه در غیاب کسی عیبی از او بگویی که حکمت و وجدان بیدار تو را از آن نهی کند. (1)

    به عبارتی دیگر یعنی چیزی که به کسی نسبت دهند بگونه ای که اگر بگوش او برسد خوشش نیاید خواه آن سخن مربوط به عیبی در بدن یا در اخلاق یا در افعال مربوط به دین یا دنیای او باشد.

    غیبت اجزای اجتماع بشری را یکی پس از دیگری فاسد میکند و آثار خوبش را از بین می‌برد که این آثار عبارتند از اینکه هر فرد از افراد جامعه در کمال اطمینان خاطر و سلامتی از هر خطری با فرد دیگر یکی شود و ترسی از ناحیه او به دل راه ندهد و او را انسانی خوب بداند و در نتیجه با او مانوس شود نه اینکه از او بیزار باشد و او را فردی پلید بداند. در حقیقت غیبت بلای جامعه سوز است و مثل خوره ای است که به بدن شخص دیگر راه پیدا کرده و اعضای او را یکی پس از دیگری خورده و نابود میکند. در واقع عمل غیبت ، ابطال هویت و شخصیت افرادی است که خبر ندارند که دنبال سرشان چه چیزها می گویند. (2)

    امام علی (ع) : از غیبت بپرهیزید که خورشت سگهای جهنم است. (3)

    امام کاظم علیه السلام : اگر شخصی پشت سر کسی چیزی بگوید که در او هست و مردم نمیدانند غیبتش کرده و اگر چیزی بگوید که در او نیست به او بهتان زده است. (4) و تهمت باعث ذوب شدن ایمان و ورود در دوزخ است.

    امام کاظم(ع) : ملعون است ملعون است کسی که به برادرش بهتان بزند. (5)

    پی نوشت:
    1-  ترجمه تفسیرالمیزان- ج 18 ص 484
    2- همان - ص 486
    3- بحارالانوار- ج74 - ص 383
    4- اصول کافی- ج 2- ص 358 - حدیث 6


    نویسنده : علی ابادی | نظرات (1)

    المصباح

      

      

    http://upcity.ir/images2/98314650673942422940.gif


    شماره صفحه
    تعداد صفحات : 39
    دلنوشته های دوستان
        رشیدی :هر کی دستت رو گرفت لزوما دوستت نیست ! شاید تو حرکت بعدی ، پاشو گذاشت رو شونت و رفت بالا» …
        بهروز سعادتی از بابل:روزگاریست که شیطان فریاد میزند«ادم پیدا کنید سجده خواهم کرد» …
        نادری از چابهار :آتش از اندوه هجران بهتر است بی قرارم کردی و گفتی صبوری بهتر است من نمی دانم کجا خواندم که یادم داده است ؟یار وقتی در کنارت نیست کوری بهتر است …
        محمدی شهر کرد :عالیه ممنون…
        یبرجند : دبیر کدام مدرسه هستین ؟
        حسینی نسب بیرجند : ممنون بابت سوالات
        بیرجند/كاربر ميهمان : بابت تمام تلاشهايتان در وب ممنونم.
        علی تهران :از مطالبتون لذت بردم …
        اذربایجان /كاربر ميهمان : وب سایت خوبی دارین
        كاربر ميهمان : واقعا عالیه
        بندرعباس : تلاش شما در مجازی ستودنی است
        كاربر ميهمان/زاهدان : ممنون از شما عالی بود
        مختاری /تهران : قالب وبلاگ عالیه
        نیکویی /اصفهان : حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک
        سجاد آذرمی :نفسم می گیرد، در هوایی که نفس های تو نیست...
        ستاره خانم از مرودشت :از این میسوزم که تو هم مرا نشناختی آری تو ... تو!؟ پس میرم جایی که دیگر دوستی نباشد تا قلبم را بدرد آورد...تقدیم به سونیای عزیزم
        محمدی مشهد : وبلاگ خوبی دارین استفاده كردم
        زینب محرمی از پارس آباد مغان : حق الناس همیشه پول نیست گاهی دل است دلی که باید میدادی و ندادی...
        ابراهیمی : کوروش میگوید : بودن با کسی که دوستش نداری و نبودن با کسی که دوستش داری همه اش رنج است پس اگرهمچون خود نیافتی مانند خدا تنها باش.
        حسینی : سرنوشت ما چنین بود:''ما به دنیا آمدیم اما دنیا به ما نیامد...
        عالیه از شیراز : ای قطار راهت را بگیر و برو نه کوه توان ریزش دارد و نه ریز علی پیراهن اضافه روزگار دیگریست
        علی بندر عباس : تو مرا یاد کنی باورت گر بشود گر نشود حرفی نیست اما نفسم میگیرد در هوایی که نفسهای تو نیست .
        علی از میمند : احساس سوختن به تماشا نمیشود...آتش بگیر تا که بدانی چه میکشم.
        سامان سعیدی از کرج : با هر که نشستم دلش نشکستیم بر جام می و میکده مردانه نشستیم هر چند که این جام پر از جور و جفا بود خوردیم ولی حرمت دوستی نشکستیم
        مهدوی : تو پاک و زلال مثل باران بودی بخشنده چو ابرِ نوبهاران بودی با صلحِ توشد عیان که مانندِ پدر همواره اسیرِ جهلِ یاران بودی

        دلنوشته های خود را برای ما ارسال نمایید
        تا با نام شما در سایت قرار دهیم لطفا
        اخر دلنوشته نام و اسم شهر خودتون رو
        ذکر کنید 00000000
    اطلاعات
    • آمار کاربران
    • افراد آنلاین : 6
    • اعضای آنلاین : 0
    • تعداد اعضا : 527

    • عضو شوید
    • ارسال کلمه عبور




    • آمار مطالب
      کل مطالب : 1236
      کل نظرات : 186

    • آمار بازدید
    • بازدید امروز : <-Today-> نفر
    • باردید دیروز : 2,846 نفر
    • بازدید هفته : 5,713 نفر
    • بازدید ماه : 11,689 نفر
    • بازدید سال : 59,067 نفر
    • بازدید کلی : <-All-> نفر
    • ورودی امروز گوگل : 30 نفر
    • ورودی گوگل دیروز : 28 نفر

    درباره سایت
      بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ با کلامی می شود اعجاز کرد با کلامی تلخ و تند می شود ناساز گاری ساز کرد خنده ها را گریه کرد رشته ی پیوندها را پاره کرد با کلامی مهربان چون سر انگشت نسیم می شود هر عقده ای را باز کرد رشته های پاره را پیوند زد دوستی آغاز کرد با کلامی می شود اعجاز کرد... هدف این وبلاگ آموزشی "ارتقای آموزش زبان قرآن ، عربی ؛ وارائه نمونه سؤالات و مطالب کارآمد برای همکاران دلسوز و دانش آموزان فهیم و استفاده از تجارب و راهنمائی اساتید می باشد. امید است با ارائه نظرات ؛ رهنمودهای ارزشمند وتذکرات سازنده ی خود یاریمان نمائید. درضمن اسفاده از مطالب این وب با ذکر منبع برای همه ی خوبان آزاد است . جعفر علی آبادی دبیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اين وبلاگ در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسيده است .
    چت باکس
      ارشيو پيغام کوتاه   
       
    کدهای اختصاصی
    آرشیو
    تبلیغات متنی

    کپی مطالب این سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.