افتخارات وبلاگ
رتبه ششم جشنواره وبلاگ نويسي تبريز درسال1394
برگزيده جشنواره قراني بينات
وبلاگ برتر سال 1392 خراسان جنوبي
رتبه چهارم جشنواره وبلاگ نويسي اذربايجان سال 1391
و برگزيده جشنواره وبلاگ نويسي ديني خراسان در سال 1391
ومعلم نمونه سال 1401
قرآنی شدن به این است که ملت با قرآن آمیخته بشود، به قرآن عمل کند، معرفت قرآنی را به طور کامل به دست بیاورد. ما امروز در دنیای اسلام این را کم داریم. اسم اسلام همهجا هست، تفاخر به اسلام همه جا هست،ُ ادعای مسلمانی همه جا هست، آنچه ما به آن نیاز داریم، ان آمیخته شدن به معارف قرآن و به عمل قرآن است، که این مسلمانی واقعی است. ما میخواهیم که ملت ما قرآن را بتوانند درک کنند و از آن استفاده کنند. هدف از همهی این تشریفات و این مسابقهها و این وقت گذرانیها و این تشویقها و این زحمتهایی که آقایان میکشند، هدف این است که ملت ما با قرآن آشنا بشوند. ما دوریم از قرآن، ما دوریم از قرآن. اگر یک ملتی با معرفت قرآنی آشنا بشود، بسیاری از کارها برای او آسان خواهد شد. حرکت برای او آسان خواهد شد. شما ملاحظه کنید، همین مقداری که ملت ما درهای قرآن را به روی خود باز کرد، که این به برکت انقلاب شد، ببینید چه تحولی در ملت ما به وجود آمد. ببینید چه عظمت و چه عزتی ملت ما پیدا کرد، به همین مقدار اندک حرکتی که به سمت قرآن کردیم. قرآن این جور است اگر حرکت به سمت قرآن به شکل کاملی انجام بگیرد. آن وقت این ملت همان چیزی خواهد شد که قرآن کریم خبر داده است. تاریخ را مسلمانها عوض کردند به برکت قرآن.
و کنون وقت دعاست
وقت شکر از کرم و لطف خداست
وقت عاشق شدن و مهر و صفاست
وقت امید بر قلم عفو خداست
التماس دعا
الهی این شبها که همه قرآن به سر میگذارند
ما را توفیق بده قرآن را به دل کنیم...
التماس دعای فراوان
امشب خدا بگشود درهای سما را
پیوسته میخواند به خود اهل دعا را
گر پهن کردی ساعتی سجادهات را
یاد آر یاران و ببر هم نام ما را
التماس دعا دوست عزیز و گرامی
خدایا در این شبهای قدر قدمهایی را که برایم بر میداری بر من آشکار کن
تا درهایی را که به سویم میگشایی ندانسته نبندم
و درهایی را که به رویم میبندی به اصرار نگشایم...
التماس دعا
الهی
تو را سوگند بر مظلومیت علی و دلهای مملوّ از آه و فغان
به حرمت شب قدر بینوایان را در حسرت سعادت ناشی از فضیلت خویش مسوزان
و دلهای افتاده را از درگاه با عظمت خویش نا امید مفرما
آمین
باز کن فالی و آیات غزل را بنگر
آنکه استاد عَزل گفت همان میآید
این همه آیه تجلی شده دریک شب قدر
آسمان راه نجات است از آن میآید
اطلسی دل نگران از شب پاییزه مباش
سبزه و رویش گل بعد خزان میآید...
التماس دعا
شب قدر
شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی میکند...
تشنهام این رمضان تشنهتر از هر رمضانی
شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی
لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم
سهم ما چیست از این روز همین خانه تکانی
التماس دعای فراوان
در لیالی قدر قرآن به دل کن، نه فقط قرآن به سر
که اولی جوهر ذات تو گردد دومی خارج از گوهر تو است...
التماس دعا
خداوندا
با این دغدغههای ذهن افسرده و ویران چه کنم؟
با این همه رنج و آرزو و درد، چه کنم؟
در کنج اتاق و خلوت و خاموشی
افسرده و وامانده و گریان چه کنم؟
شب قدر
شبی است که باید در عاشقی ثابت قدم بود.
در طلب کوشید و بیدار ماند و دیدار جُست.
باید به یاد روی آن محبوب عزیز،
آن یار پنهان رخسار،
عاشقانه نالید و دیدار روی او را از خدا طلبید.
به امید ظهورش
شب قدر، شبی است که باید قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم بزنی
و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی...
طاعات قبول و التماس دعا
امشب رحمت دوست جاری ست
مانند رود
نه
مانند باران
اگر دلتان لرزید
بغضتان ترکید
کسی اینجا
محتاج دعاست
آمدهام ای خوبترین!
ای بهترین!
ای مهربانترین!
تا در میهمانی بندگانت مرا نیز بپذیری و بخشش گناهان را بدرقهٔ راهم کنی.
الهی العفو، العفو، العفو…
ای خدا ای فاتح هر مشکلم
وی همه آرامش جان و دلم
بشنو از دل راز یک بی آبرو
ده مجال گفتگویم، گفتگو
در شب احیا به تو رو کردهام
خویش را با توبه همسو کردهام...
التماس دعا
امشب به عشق حیدر، ما را ببخش یکسر
جان حسین و زینب، بر ما بده پناهی
آخر به بیت زینب، بیمار دارم امشب
از ما مگیر او را، جان حسن الهی...
این من و حجم شب و دستان خالی و خدا
آسمانی تیره و اشک و سکوت و انزوا
نالههای جانگدازو گریه و امن یجیب
قبله و قلب و جوارح جملگی غرق دعا
التماس دعا
ای کاش تا توانم بر عهد خود بمانم
شرمندهام ز مهدی وز درگهت الهی
تا در کفت اسیرم قرآن به سر بگیرم
چون بگذرم ز قرآن اُفتم به کوره راهی
التماس دعا
یَا رَبِّ عَنْ قَبِیحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِیلِ مَا عِنْدَکَ
پروردگارا! به زیبایی آنچه نزد توست، از زشتی آنچه که نزد ماست در گذر
الهی آمین
التماس دعا یعنی چه؟
خداوند به موسی (ع) فرمود: با زبانی دعا کن که با آن گناه نکردهای تا دعایت مستجاب شود!
موسی (ع) عرض کرد: چگونه؟
خداوند فرمود: به دیگران بگو برائت دعا کنند چون تو با زبان آنان گناه نکردهای!!
در این روزها و شبها نگاهم به دعایتان است.
التماس دعا
شب قدر یکی از شبهای با فضیلت است که
اعمال عبادی آن در فقه بحث شده است. یکی از الطاف و موهبتهای
ویژه خداوند در ماه رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم
(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمودهاند: «خداوند از روزها، جمعه و از
ماهها، ماه رمضان و از شبها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است»
شب
قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در
آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین میشود.
امام صادق (علیهالسّلام) در اینباره میفرمایند: «ابتدای سال، شب قدر
است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته
میشود»
شب قدر در آیینه روایات
شب قدر شب تجلی میعاد انسان با خداوند و ار خود جدا شدن و غرق در دریای رحمت و محبت و مهربانی خدا شدن است.
در روایات اهل
بیت (علیهالسّلام) آمده است: فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش
میشوند، بر مجالس مؤمنین گذسته بر آنان سلام کرده و برای دعای آنان آمین
میگویند، تا آنگاه که سپیده دم طلوع کند و در این شب دعای کسی رد نمیشود،
مگر دعای عاق والدین، قطع کننده رحم، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی
مومنی در دلش باشد.
ویژگی های شب قدر
از جمله ویژگیهای این شب اختصاص داشتن آن به امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) است. در تفسیر قمی در ذیل آیه ذیل «تنزل الملائکة والروح فیها» چنین آمده است: ملائکة و روح القدس بر امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) فرود میآیند و هر آنچه از وقایعی که ثبت کردهاند، به ایشان تقدیم میکنند.
معنای شب قدر
شب قدر به یکی از شبهاى ماه رمضان گفته
میشود. برای «قدر» معانی چندی ذکر شده است که میتواند وجه تسمیه شب قدر
باشد که از میان این معانی، معنی اول از همه مناسبتر و معروفتر است:
۱- قدر به معنای اندازه و مقدار است. همانطور که در قرآن کریم آمده است: «قد جعل الله لکل شیء قدرا؛
خداوند برای هر چیزی اندازهای تعیین کرده است.»
آنچه
از روایات و آیات برمی آید این است که شب قدر را از اینرو قدر نامند که
جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین میشود. همچنین خداوند
میفرماید: «انا انزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر
حکیم؛
ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم. ما همواره انذار کننده
بودیم. در آن شب که هر امری بر اساس حکمت خداوندی تدبیر، تعیین و جدا
میگردد.»
مطابق این معنا شب قدر مختص به یک شب در یک سال مشخص نیست، بلکه در هر سال شب قدری وجود دارد.
۲- شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت؛ در قرآن کریم قدر به معنی منزلت و بزرگی خدا است.
«ما قدروا الله حق قدره؛
آنان عظمت خدا را نشناختند.»
۳- قدر به معنای تنگی نیز آمده است؛ «ومن قدر علیه رزقه فلینفق مما آتاه الله؛
و آنها که تنگدستند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند.»
۴-
قدر به معنی با ارزش و پرقیمت؛ کسی که این شب را احیاء بدارد، صاحب قدر و
مقام و منزلت میشود. شبی است که قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول
والامقام به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید. شبی است که مقدر شده قرآن در
آن نازل گردد.
شب قدر در قرآن
عنوان یاد شده در قرآن کریم به کار رفته و بر اساس مفاد برخى آیات و روایاتمتعدد در ماه رمضان واقع است و نیز خارج از سه شب نوزده، بیست و یک و بیست و سوم این ماه نیست؛ لیکن در تعیین آن از میان سه شب، به سبب اختلاف روایات، اختلاف است.
شب قدر در کلمات فقها
اکثر فقها شب بیست و سوم را شب قدر
دانسته اند. برخى نیز هر سه شب را از مراتب شب قدر شمرده و گفته اند: هریک
از این سه شب به جهت تأثیر آن در سرنوشت انسان، شب قدر محسوب مى شود.
در
روایتى از امام صادق (علیه السّلام) آمده است: «شب نوزدهم، شب تقدیر
(اندازه گیرى کردن)، شب بیست و یکم، شب استوار ساختن (آنچه تقدیر شده) و شب
بیست و سوم، شب امضا (نسبت به آنچه مستحکم شده) مى باشد».
عظمت و اهمیت شب قدر
در مورد اهمیت شب قدر همین قدر بس که
خداوند سورهای در خصوص این شب نازل فرموده و در این سوره خطاب به پیامبرش
میفرماید: «وما ادریک ما لیلة القدر؛
و تو چه میدانی که شب قدر چیست؟»
آنگاه خداوند بدون فاصله به عظمت و بزرگی آن شب اشاره کرده و میفرماید: «لیلة القدر خیر من الف. شهر؛
شب قدر از هزار ماه بهتر است.»
این
نوع تعبیر نشانۀ عظمت، منزلت و اهمیت شب قدر است که نشان میدهد، حتی
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قبل از نزول این آیات به آن واقف
نبوده است.
شخصی خدمت امام باقر (علیهالسّلام) عرض کرد: مراد از
اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است، چیست؟ ایشان فرمودند: «والعمل الصالح
فیها من الصلوة والزکاة وانواع الخیر خیر من الف. شهر لیس فیها لیلة
القدر» کار شایستهای مانند نماز، زکات و انواع خوبیها در آن شب برتر از
هر کار شایستهای است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست انجام شود.
آنگونه
که از آیات و روایات برمی آید، این شب شبی عزیز و مقدس است که در آن تمامی
قرآن یکجا بر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نازل شد. شبی
که ملائکه و روح به اذن پروردگار برای تقدیر هر کاری نازل میشوند. شب قدر
شب سلام و رحمت است. شبی است مملو از سلامتی توام با رحمت، درود و ایمنی.
امام سجاد (علیهالسّلام) میفرمایند: «شب قدر شب سلام و درود فرشتگان
است، شبی کهبرکت و خیر آن تا دمیدن صبح برای بندگان مخلص او پیوسته و
برقرار است.
احیاء شب قدر
از ویژگیهای مهم این شب احیاء و نیایش به
درگاه الهی است. امام موسی بن جعفر (علیهالسّلام) در اینباره
میفرمایند: «من اغتسل لیلة القدر واحیاها الی طلوع الفجر خرج من ذنوبه»
کسی که در شب قدرغسل کند و تا طلوع صبح بیدار بماند و مشغول عبادت و نیایش
الهی باشد از گناهانش پاک میشود.
در این شب با عظمت که کتاب مقدس
قرآن برای هدایت انسانها نازل شده و فرشتگان آسمانی برای سلام و درود،
فوج، فوج بر زمین فرود میآیند، سزاوار نیست که انسان مؤمن و روزهدار در
غفلت به سر برده و خود را از همنشینی با آنها محروم سازد.
علت نامگذاری
علت نام گذارى این شب به شب قدر یا به جهت
تقدیر امور سالانه، از خیر و شر، عمر و روزى و غیر آن در این شب است، یا
شرافت و منزلت ویژه آن و یا تنگ شدن زمین به جهت فرود آمدن انبوه فرشتگاندر
زمین.
قدر بنابر احتمال نخست به معناى تقدیر و اندازه گیرى یا حکم، و
بنابر احتمال دوم، به معناى شرافت و بزرگى و بنابر احتمال سوم به معناى تنگ
شدن است. البته احتمال نخست، بر حسب روایات و مناسبت با برترى این شب بر
هزار شب به واقع نزدیکتر است. از احکام مرتبط با عنوان یاد شده در
باب طهارت و صلات سخن گفتهاند.
فضیلت شب قدر
به تصریح قرآن کریم، شب قدر، شب نزول قرآن کریم بر پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است. خداى متعال این شب را بهتر و برتر از هزار شب معرفى مى کند که فرشتگان همراه روح (روح القدس) با اذن پروردگارشان به زمین فرود آمده و به محضر امام زمان (علیه السّلام) مى رسند و آنچه را که در طول یک سال رخ می دهد، مى نویسند.
آداب شب قدر
امور ذیل در شب قدر مستحب است: غسل کردن
در آغاز شبهاى نوزده، بیست و یک و بیست و سوم و نیز در آخر شب بیست و سوم؛
احیا و شب زنده داری به عبادت، بسیار دعا کردنو بسیار تلاوت کردن قرآن؛
زیارت امام حسین (علیه السّلام). خواندن سوره هاى عنکبوت و روم و هزار
بار سوره قدر در شب بیست و سوم.]از اعمال و دعاهای مخصوص این شب میتوان
به اختصار به موارد زیر اشاره کرد:
۱- غسل کردن به نیت تقرب به درگاه الهی و برای انجام عبادت؛
۲- احیاء و شب زنده داری با عبادت، دعا و توسل؛
۳- تلاوت قرآن و تفکر و تدبر در معانی آن به هر مقدار ممکن و سفارش بر خواندن سورههای روم، عنکبوت، یس و دخان؛
۴- توبه و استغفار فراوان؛
۵- خواندن ادعیه وارده همچون جوشن کبیر؛
۶- خواندن نمازهای وارده بالاخص نماز قضا؛
۷- صدقه دادن؛
۸- قرآن بر سر گرفتن و توسل و تمسک به اهل بیت (علیهالسّلام) و اعمال دیگری که این مختصر مجال بازگوئی همه آنها را ندارد.
گروه بینالملل: احداث مساجد در اروپا علاوه بر آن که به شناساندن چهره حقیقی اسلام کمک میکند، جایگزین مکانهای نامناسب و محقری همچون انبارها و زیرزمینهایی میشود که در برخی نقاط اروپا از آنها به ناچار به عنوان نمازخانه استفاده میشود.
مسجد شهر کوچک پنتسبرگ در جنوب آلمان که در مجاورت رشته کوه آلپ واقع است. این مسجد در سال 2005 و به دست «آلن جازرویچ» معمار بوسنیایی ساخته شد. در نمای آن خطاطی اسلامی موج می زند. در شب و زیر نور این مسجد جلوه باشکوهی به اطراف میبخشد.
این مسجد در سال 1979 در شهر وین پایتخت اتریش و توسط معماری به نام «ریچارد زیگفرید لوگنر» احداث شد.
مسجد ترک در شهر اولتن در سوئیس در نزدیکی کلیسای سنت گالوس قرار دارد. این آخرین مسجد احداثی بود که در دارای مناره است. در نوامبر 2009 در پی برگزاری یک رفراندوم ساخت مناره در سوئیس ممنوع گردید.
مسجدی در شهر نووگروداگ درکشور بلاروس. برای ساخت مسجد در این منطقه باید از چوب استفاده میشد و استفاده از آهن مختص به کلیسا بود. به همین دلیل مساجد چوبی به نمادی هویتی برای مسلمانان تاتاری تبدیل شده است.
نمازخانه مسجدی در روستای کتوریاسدسیمت توتوریو واقع در حومه شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی. نام این روستا به معنی «شهر 40 تارتار» است. نام این مسجد در سندی تاریخی مربوط به سال 1558 میلادی آورده شده است و از این روی قدیمی ترین مسجد لیتوانی محسوب می شود.
مسجد چوبی در شهر کروژنیانی در لهستان ساخته شده در سال 1871 به عنوان قدیمیترین مسجد کشور.
نمای گنبد نخستین مسجد بزرگ احداثی در دانمارک با نام مرکز تمدن «حمد بن خلیفه» واقع در شهر کپنهاگ. معمار این مسجد که در سال 2014 ساخته شد، «متین آیدین» نام دارد.
نمای گنبد مسجد اعظم لیون در فرانسه که در سال 1948 احداث گردید. فرانسه با داشتن بالغ بر 6 میلیون مسلمان بزرگترین جامعه مسلمان را در اروپای غربی داراست.
مرکز اسلامی ـ فرهنگی ایتالیا. این مسجد که در شهر رم قرار دارد با همکاری 23 کشور اسلامی احداث شد. 3 معمار در ساخت آن مشارکت داشتند: پائولو پروتوگسی، ویتوریو جیگلیوتی و سامی موسوی. در هنگام ساخت این مسجد مشاجرهای میان سازنده آن و مقامات دولتی بر سر ارتفاع مناره صورت گرفت مبنی بر این که ارتفاع مناره نباید بلندتر از کلیسای سنت پیتر رم ساخته میشد.
مسجدی در شهر پالرمو در سیسیل ایتالیا. نام این شهر از اسم عربی «بالارم» نشأت گرفته است. «ابن حوقل» جهانگرد مشهور عرب در سال 973 میلادی در سفرنامه خود از این شهر که زمانی یک امارت عربی بود با نام «شهر 300 مسجدی» یاد کرده است. این مسجد در جنگ دوم جهانی یه شدت آسیب دید.
مسجد لوس اندلس در شهر کوردوبا در اسپانیا. قدمت این شهر به قبل از امپراتوری روم برمی گردد. پس از پیروزی مسلمانان کوردوبا پایتخت اندلس به مرکزی برای آموزش و تبادل علم و اندیشه تبدیل شد. اندلس جز چند مکان معدود در اروپا است که اقامه اذان در مکانهای عمومی مجاز است.
نمازخانه مسجد پاشا در شهر تتوو در مقدونیه. این مسجد که در اواخر قرن 15 میلادی بنا گردید با تزئینات داخلی و خارجی نمونه کامل از هنر و معماری دوران عثمانی است. این مسجد در قرن 17 در آتش سوخت و در نیمه دوم قرن 19 به دستور عبدالرحمان پاشا از نو بنا گردید.
نمارخانه مسجد جبل الطارق واقع در جنوب سواحل اسپانیا.
مسجد عمربن خطاب در شهر برلین پایتخت آلمان