افتخارات وبلاگ
رتبه ششم جشنواره وبلاگ نويسي تبريز درسال1394
برگزيده جشنواره قراني بينات
وبلاگ برتر سال 1392 خراسان جنوبي
رتبه چهارم جشنواره وبلاگ نويسي اذربايجان سال 1391
و برگزيده جشنواره وبلاگ نويسي ديني خراسان در سال 1391
ومعلم نمونه سال 1401
قرآنی شدن به این است که ملت با قرآن آمیخته بشود، به قرآن عمل کند، معرفت قرآنی را به طور کامل به دست بیاورد. ما امروز در دنیای اسلام این را کم داریم. اسم اسلام همهجا هست، تفاخر به اسلام همه جا هست،ُ ادعای مسلمانی همه جا هست، آنچه ما به آن نیاز داریم، ان آمیخته شدن به معارف قرآن و به عمل قرآن است، که این مسلمانی واقعی است. ما میخواهیم که ملت ما قرآن را بتوانند درک کنند و از آن استفاده کنند. هدف از همهی این تشریفات و این مسابقهها و این وقت گذرانیها و این تشویقها و این زحمتهایی که آقایان میکشند، هدف این است که ملت ما با قرآن آشنا بشوند. ما دوریم از قرآن، ما دوریم از قرآن. اگر یک ملتی با معرفت قرآنی آشنا بشود، بسیاری از کارها برای او آسان خواهد شد. حرکت برای او آسان خواهد شد. شما ملاحظه کنید، همین مقداری که ملت ما درهای قرآن را به روی خود باز کرد، که این به برکت انقلاب شد، ببینید چه تحولی در ملت ما به وجود آمد. ببینید چه عظمت و چه عزتی ملت ما پیدا کرد، به همین مقدار اندک حرکتی که به سمت قرآن کردیم. قرآن این جور است اگر حرکت به سمت قرآن به شکل کاملی انجام بگیرد. آن وقت این ملت همان چیزی خواهد شد که قرآن کریم خبر داده است. تاریخ را مسلمانها عوض کردند به برکت قرآن.
فضیلت و ارزش قرآن
1- عیّاشی از
یعقوب بن یزید از یاسر، از حضرت ابوالحسن الرضا(ع) روایت شده است که
میفرمود: جدال کردن درباره کتاب خدا کفر است 1.2- صدوق از احمد بن زیاد
بن جعفر همدانی(رض) نقل کرده است که گفت: علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم
بن هاشم، از علی بن معبد، از حسین بن خالد برایم روایت کرده که گفت: به
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) عرض کردم: یابن رسول الله، بفرمایید که آیا
قرآن خالق (قدیم) است یا مخلوق؟ فرمود: نه خالق است و نه مخلوق، بلکه کلام
خدای عزّوجلّ است 2.3- صدوق گوید: جعفر بن محمد بن مسرور(رض) از محمد بن
عبدالله بن جعفر حمیری از پدرش، از ابراهیم بن هاشم، از ریّان بن صلت
روایت کرد که گفت: به حضرت رضا(ع) عرض کردم: نظر شما درباره قرآن چیست؟
فرمود: قرآن کلام خداست، از آن فراتر نروید، و هدایت را در غیر آن نجویید
که گمراه میشوید 3.
4- صدوق از پدرش(رض)، از علی بن ابراهیم بن
هاشم، از پدرش، از ابوحیون مولی حضرت رضا(ع) روایت کرده است که فرمود: هر
کس آیات متشابه قرآن را به آیات محکم آن ارجاع دهد به راه راست رفته
است، سپس فرمود: در اخبار و سخنان ما نیز، همچون قرآن، محکم و متشابه وجود
دارد، بنابر این، متشابهات اخبار ما را به محکمات آن ارجاع دهید و بدون
توجه به محکمات آنها در پی متشابهاتشان نروید که گمراه میشوید 4. 5- صدوق
از احمد بن علی بن ابراهیم بن هاشم(رض) نقل کرده است که گفت: پدرم از جدم
ابراهیم بن هاشم، از علی بن معبد، از حسین بن خالد برایم روایت کرد که
حضرت رضا(ع) فرمود: شنیدم پدرم از قول پدرش میفرماید: نخستین سورهای که
نازل شد (به نام خداوند رحمان و رحیم به نام پروردگارت بخوان)5 (سوره علق)
بود، و آخرین سوره (هنگامی که یاری و گشایش خداوند آمد)6 (سوره نصر)7.6-
به همین اسناد از حضرت رضا(ع) از علی بن ابیطالب(ع) روایت کرده است که
فرمود: از رسول خدا(ص) شنیدم که میفرماید: ترس من از شما این است که دین
را سبک بشمارید، حکم خدا را بفروشید، پیوند خویشاوندی را بریده، و قرآن را
با آلات غنا در آمیزید، و فردی را پیشوای خود قرار دهید که در دین (و
شناخت آن) برتر از شما نیست8.
7- صدوق از ابوبکر محمد بن احمد بن
حسین بن یوسف بن زریق بغدادی از علی بن محمد بن عیینه مولی رشید، از دارم
بن قبیصه بن نهشل بن مجمع نهشلی صنعانی در سامرا از علی بن موسی، از پدرش،
از پدرانش، از علی(ع) روایت کرده است که فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: قرآن
را با صوت خوش بخوانید9.
8- صدوق از حاکم ابوعلی حسین بن احمد
بیهقی، از محمد بن یحیی صولی، از قاسم بن اسماعیل ابوزکوان، از ابراهیم بن
عباس، از حضرت رضا، از پدر بزرگوارش موسی بن جعفر(ع) روایت کرده است که
مردی، از حضرت صادق(ع) پرسید: علتش چیست که قرآن هر چه بیشتر نشر
مییابد و مطالعه میشود تازگی و طراوت آن بیشتر میشود؟ فرمود: برای این
که خداوند آن را برای زمان و مردمی خاص نازل نفرموده است. لذا در هر
زمانی نو است و برای هر قومی، تا روز قیامت، طراوت و تازگی دارد10.
9-
صدوق از حاکم ابوعلی حسین بن احمد بیهقی، از محمد بن یحیی صولی، از محمد
بن موسی رازی، از پدرش روایت کرده است که: روزی حضرت رضا(ع) از قرآن سخن
به میان آورد و از حجتها و براهین آن و اعجاز در نظمش به عظمت یاد کرد و
فرمود: قرآن ریسمان محکم خداوند است، و استوارترین دستگیره او، و بهترین و
مستقیمترین راه او، (انسان را) به بهشت میکشاند و از آتش میرهاند، با
گذر زمان کهنه نمیشود، و بر اثر تکرار ارزش و حلاوت خود را از دست
نمیدهد; زیرا که برای زمان خاص قرار داده نشده است; بلکه راهنمای برهان و
حجت بر هر انسانی قرار داده شده است (نه از پیش رویش باطل بدان راه یابد و
نه از پس آن، نازل شده از جانب خداوندی حکیم و ستودنی)11.
10-
طبرسی به اسنادش از ابوالحسن الرضا(ع) روایت کرده است که فرمود: هر گاه
دچار ترس شدی صد آیه از هر جای قرآن که خواستی بخوان و آن گاه سه مرتبه
بگو: الّلهم اکشف عنّی البلاء (خدایا بلا و گرفتاری را از من دور
فرما)12.11- طبرسی به اسنادش از حضرت رضا(ع) روایت کرده است که فرمود:
رسول خدا(ص) فرمود: هر گاه فردی از شما مبتلا به سر درد یا ناخوشی دیگری
شود، دو دست خود را بگشاید و فاتحه الکتاب و (قل هو الله احد) و معوّذتین
(سوره فلق و ناس) را بخواند و سپس دستانش را به صورت خود بکشد، درد و
ناراحتی او بر طرف میشود13.12- طبرسی به اسناد خود روایت کرده است که مردی
از حضرت رضا(ع) خواهش کرد تا برای از بین بردن دانههای زگیل به او چیزی
تعلیم دهد، حضرت فرمود: به ازای هر دانه زگیل هفت دانه جو بردار و بر هر یک
از آنها هفت مرتبه (اذا وقعت الواقعه - تا جمله - فکانت هباء منبثا)14 و
نیز آیه (و یسألونک عن الجبال فقل ینسفها ربی نسفا - تا جمله - و لا
أمتا)15، را بخوان، آن گاه دانههای جو را یکی یکی بردار و هر یک را روی
یکی از زگیلها بکش و آنها را در تکهای پارچه نو بگذار و با سنگی ببند و در
مستراح بینداز، راوی گفت: آن مرد (طبق این دستور عمل کرد و) در روز هفتم
یا هشتم دید پشت دستهایش مانند کف دستهایش صاف شده است (و زگیلها بکلی از
بین رفتهاند). حضرت فرمود: بهتر است که این کار در محاق ماه انجام گیرد
[و آیه (أو لمیر الّذین کفروا أن السموات و الأرض کانتا رتقا ففتقناهما)16
و آیه (و یسألونک عن الجبال فقل ینسفها ربی نسفا - تا جمله - و لا أمتا)
را بخواند و یکی از انگشتانش را به نام صاحب درد به صدا در آورد (و به
اصطلاح بشکند)17.پاورقی:
1- تفسیر عیّاشی1/ 18.
2- توحید صدوق 223.
3- توحید صدوق 223-224.
4- عیون اخبار الرضا 1/ 290.
5- سوره علق /1.
6- سوره نصر/1.
7- عیون اخبار الرضا 2/ 6.
8- عیون اخبار الرضا 2/ 42.
9- عیون اخبار الرضا 2/ 69.
10- عیون اخبار الرضا 2/ 87.
11- عیون اخبار الرضا 2/ 130، و آیه در سوره فصلت / 42.
12- مکارم الاخلاق 363.
13- مکارم الاخلاق 365.
14- واقعه / 1-6.
15- طه / 105-106.
16- أنبیاء / 30.
17- مکارم الاخلاق 385.حمید رضا علیپور