افتخارات وبلاگ
رتبه ششم جشنواره وبلاگ نويسي تبريز درسال1394
برگزيده جشنواره قراني بينات
وبلاگ برتر سال 1392 خراسان جنوبي
رتبه چهارم جشنواره وبلاگ نويسي اذربايجان سال 1391
و برگزيده جشنواره وبلاگ نويسي ديني خراسان در سال 1391
ومعلم نمونه سال 1401
قرآنی شدن به این است که ملت با قرآن آمیخته بشود، به قرآن عمل کند، معرفت قرآنی را به طور کامل به دست بیاورد. ما امروز در دنیای اسلام این را کم داریم. اسم اسلام همهجا هست، تفاخر به اسلام همه جا هست،ُ ادعای مسلمانی همه جا هست، آنچه ما به آن نیاز داریم، ان آمیخته شدن به معارف قرآن و به عمل قرآن است، که این مسلمانی واقعی است. ما میخواهیم که ملت ما قرآن را بتوانند درک کنند و از آن استفاده کنند. هدف از همهی این تشریفات و این مسابقهها و این وقت گذرانیها و این تشویقها و این زحمتهایی که آقایان میکشند، هدف این است که ملت ما با قرآن آشنا بشوند. ما دوریم از قرآن، ما دوریم از قرآن. اگر یک ملتی با معرفت قرآنی آشنا بشود، بسیاری از کارها برای او آسان خواهد شد. حرکت برای او آسان خواهد شد. شما ملاحظه کنید، همین مقداری که ملت ما درهای قرآن را به روی خود باز کرد، که این به برکت انقلاب شد، ببینید چه تحولی در ملت ما به وجود آمد. ببینید چه عظمت و چه عزتی ملت ما پیدا کرد، به همین مقدار اندک حرکتی که به سمت قرآن کردیم. قرآن این جور است اگر حرکت به سمت قرآن به شکل کاملی انجام بگیرد. آن وقت این ملت همان چیزی خواهد شد که قرآن کریم خبر داده است. تاریخ را مسلمانها عوض کردند به برکت قرآن.
عيد نوروز سرآغاز طراوت طبيعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضاي زندگي طبيعي انسان است. نوروز جشن بالندگي طبيعت، جشن آغازي دوباره و جشن ايرانيان كهن است. مورخان نوروز را جشن همگاني در فرهنگ ايران و بين النهرين و آيين نوروزي را يك سنت كهن مي دانند كه بنابه احتمال زياد اين جشن از هزاره سوم پيش از ميلاد يعني پنج هزار سال پيش در ايران رايج بوده است. البته بايد گفت نوروز تنها يك جشن نيست زيرا اگر چنين مي بود بسيار پيش از اين در طوفان حوادث روزگار ناپديد مي شد و امروز تنها نامي از آن باقي مي ماند.
نوروز از اساطير ايراني ريشه گرفته و از نخستين بافت هاي فرهنگي مردم است كه از نسلي به نسلي ديگر منتقل شده است. مردم معتقدند كه نوروز از آن دست آيين هايي است كه با فرهنگ ايراني زاده شده و تا امروز در تاروپود زندگي مردم به حيات خود ادامه داده است و در اين ميان هيچگاه پيوند خود را با مردم از دست نداده است.
ظهور اسلام و برخورد مسالمت آميز آن با ساير اديان و آيين ها از جمله اعتقادات مذهبي و ملي ايرانيان موجب شد كه مراسم و آداب مربوط به نوروز از جامعه اسلامي رخت برنبندد. با مسلمان شدن ايرانيان، نوروز اندك اندك با اعتقادات اسلامي آميخته شد.
ضمن اينكه اسلام هم از نوروز با عناوين مختلف به نيكي ياد كرد، در تعاليم اسلامي از ربيع و بهار كه سرآغاز سال نو مي باشد به عنوان ياد كرد رستاخيز سخن به ميان آورده است: اذا جاء الربيع فذكروا ذكرانشوراً يعني هنگامي كه بهار آمد پس ياد كنيد قيامت را.
حضرت علي(ع) در قسمتي از نامه معروف خود به مالك اشتر درباره رعايت رسوم و آيين هاي مردم تأكيد كرده مي فرماييد: (( آداب پسنديده اي را كه بندگان اين ملت به آن عمل كردن و ملت اسلام با آن پيوند خورده و رعيت با آن اصلاح شدن بر هم مزن...))
درست است كه اخبار و احاديث از نوروز به عنوان عيد نامبرده است اما دين مبين اسلام مانند برخي آداب و سنن تاريخي كه جنبه طبيعي و آموزنده دارند و براي آن فلسفه عقلايي و اجتماعي مطرح مي شود؛ در اينجا به تعدادي از روايات و برخي از برخوردهاي ائمه معصومين با نوروز اشاره مي كنيم:
1- علامه مجلسي حديثي از امام صادق(ع) در مورد نوروز نقل مي كند؛ امام(ع) مي فرمودند: امروز روزي است كه خداوند عهد ازل(پيمان جاودانه) را با مردم بست، روزي است كه نخستين بار خورشيد بدرخشد و باد بوزيدو...، روزي است كه كشتي نوع بر كوه جودي نشست؛ روزي است كه جبرئيل بر پيامبر فرود آمد، روزي است كه حضرت پيامبر(ص)، علي(ع) را بر شانه بلند كرد تا بتهاي كعبه را سرنگون ساخت، روزي است كه دستور داد مردم با علي(ع) بيعت كنند.روز است كه مردم براي بار دوم پس از مرگ عثمان با علي(ع) ايرانيان آن را نگاه داشتند.
2- عبدالصمد بن علي، روايتي از جد خود درباره حضرت رسول اكرم(ص) نقل مي كند:((در نوروز جامي سيمين، پر از حلوا براي پيامبر هديه آوردند، آن حضرت پرسيد اين چيست؟ گفتند امروز روز نوروز است، حضرت پرسيد نوروز چيست؟ گفتند عيد بزرگ ايرانيان است ؛ حضرت فرمودند: كاش هر روز بر ما نوروز بود.
3- منقول است كه افراد ايراني به حضرت علي بن ابيطالب(ع) جامهاي سيمين خبيص( خرمايي كه با روغن
آغشته شده باشد) هديه دادند. حضرت پرسيد اين چيست؟ گفتند: اين هداياي نوروز است. حضرت فرمودند: هر روز نوروز ماست و خبيص را ميل كردند و به حاضران دادند و جامها را در ميان مسلمين تقسيم كردند.
4- علامه مجلسي از امام صادق(ع) نقل مي كند: در اين روز (نوروز) فرشته وحي بر حضرت محمد(ص) نازل شد و پيام پيامبري به وي داد.
5- از امام صادق(ع) نيز حديثي نزديك به حديث بالا(شماره 1 ) با اندكي تغيير آمده است كه : نوروز روزي است كه خداوند در آن از بندگان خويش پيمان گرفته است كه او را عبادت كنند و هرگز براي خداوند متعال هيچ چيزي را شريك قرار ندهند....
6- معلي بن خنيس كه فردي موثق است مي گويد: (( روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رفتم. فرمودند معلي آيا مي داني امروز چه روزي است؟ عرض كردم؟ عجم ( غير عرب) امروز را بزرگ مي داند و تبريك مي جويند وبراي همديگر هديه مي فرستد؛ امام فرمودند: به بيت عتيق(كعبه) سوگند مي خورم كه نوروز از زمان قديم است. نوروز روزي است كه در عالم خداوند از بندگانش پيمان گرفت كه او را بپرستند و مشرك نشوند و ايمان به پيغمبران و حجج و ائمه بياورند. روزي است كه آفتاب تاييد و هوا كه موجب حيات است وزيدن گرفت و زمين خلق شد. جبرئيل بر پيامبر نازل شد. روزي است كه قائم ما (عج) و ولاۃ امر ظاهر شوند و روزي است كه قائم(عج) بردجال غالب مي گردد و كناسه كوفه او را دار مي زنند . هيچ نوروزي نيست كه ما اهل بيت، انتظار فرج نداشته باشيم چون از روزهاي ما و شيعيان ماست. عجم احترام شما را نگه داشتند و شما ضايع كرديد.))
7- امام صادق(ع): ((در آغاز فروردين آدم آفريده شده و آن روز فرخنده اي است براي خواستن نيازها و برآورده شدن آرزوهاو... ))
8- پيامبر اكرم(ص) : اگر مي توانيد هر روزتان را نوروز كنيد. يعني هر روز در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند برقرار كنيد.
9- پيامبر اكرم(ص) : ذكر خدا را يكي از كارهاي نوروز مي داند و مي فرمايد: ((اعياد خود را با ياد و ذكر عظمت خدا زينت دهيد.))
10- امام صادق(ع) نيز مي فرمايند: جشن نوروز براي آفريده شدن آدميان است.
آداب اسلامي نوروزي
از آداب مهم نوروز طهارت و پاكيزگي است كه در اسلام به آن بسيار اهميت داده است . امام صادق(ع) به معلي بن خنيس تعليم دادند(( كه چون نوروز شود؛ غسل كن و پاكيزه ترين جامه هاي خويش را بپوش و با بهترين بوهاي خوش، خود را خوش بو گردان و در آن روز روزه بدار. پس چون از نماز پيشين و پسين و نافله هاي آن فارغ شوي ، چهار ركعت نماز بگذار يعني هر دو ركعت به يك سلام. و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره ان انزلنا بخوان و در ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل يا ايها الكافرين ، در ركعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحيد و در ركعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره فلق و ناس بخوان و به سجده ي شكر برو.))
شايد خواندن سوره قدر در اين نماز اشاره به نزول بركات وخواندن معوذتين اشاره به درخواست رفع انواع بدي ها باشد.
از ديگر اعمال عيد نوروز صله رحيم و ديدار با دوستان است كه از سوي اسلام و امامان در روايات و احكام اسلامي مورد توجه قرار گرفته است؛ امام باقر(ع) مي فرمايند : ارتباط با خويشان، اعمال را پاكيزه مي كند، دارايي ها را افزايش و بلاها را دور مي كند و مرگ آدمي را به تأخير مي اندازد.
از ديگر اعمال عيد نوروز برقراري ارتباط خالصانه با خالق هستي و تقاضاي تغيير در رفتار و گفتار و تمام احوال با دعاي تحويل سال مي باشد. بسم الله الرحمن الرحيم: يا مقلب القلوب و الابصار ، يا مدبر اليل و النّهار ، يا محول الحول و الاحوال ، حَوّل حالنا الي احسن الحال.
فقهاي بزرگوار اسلام به پيروي از اخبار و احاديث روزه گرفتن در روز عيد نوروز را مستحب پسنديده دانسته اند؛همچنين عموم فقها غسل كردن در نوروز را مستحب و ممدوح شمرده اند.
از ديگر اعمال خواندن و تكرار ذكر يا ذالجلال و الاكرام مي باشد.
از اعمال مهم اين روز قرائت هفت سين قرآن است كه شامل 7 آيه از قرآن مي باشد كه با واژه ي سلام آغاز مي شود كه عبارتند از :
سلام علي آل ابراهيم ( سوره صافات آيه 109 )- سلام قولاً من رب الرحيم ( سوره يس آيه 58 )
سلام علي آل ياسين ( سوره صافات آيه 130 )– سلام علي موسي و هارون ( سوره صافات آيه 120)
سلام علي نوح في العالمين ( سوره صافات آيه 79 )- سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين (سوره زمر آيه 73)
سلام عليكم بما صبرتم ( سوره رعد آيه 24 )
البته برخي از مومنان 7 آيه ياد شده را در قدح چيني نوشته و با آب باران شستشو مي دهند و هنگام سال تحويل از آن مي نوشند.
نوروز و انتظار زيباترين تحول ها
انتظار به معني چشم به راه بودن و اميدواري به آينده اي زيباست؛ آينده اي نويدبخش و سعادت آفرين ، انتظار رهبري موعود كه با ظهورش تمام فساد ها و بدبختي ها از جهان رخت بر مي بندد و بشر طعم حقيقي خير و صلاح و آسايش و امنيت را مي چشد. انتظار فرج منجي حقيقي همان رسيدن به نيكوترين حال ها و زيباترين تحول هاست.
پس بيايد در لحظه تحويل سال و نوروز جديد براي فرج منتظر حقيقي دعا كنيم و عاشقانه به انتظارش بنشينيم.
اي دل اگر عاشقي در پي دلدار باش بر در دل روز و شب منتظر يار باش
افسردگى (depression) حالتى احساسى است كه مشخصهاش اندوه، بىاحساسى
(apathy) ، بدبینى (pessimism) و احساس تنهایى است. این بیمارى كه امروزه
از شیوع بالایى در میان مراجعه كنندگان به كلینیكهاى روانپزشكى برخوردار
است، داراى تظاهرات متنوع و زیادى بوده كه از مهمترین آنها مىتوان به
اختلالات خواب اشاره نمود. تحقیقات نشان مىدهد 75 درصد از بیماران افسرده
مشكلى در خواب (چه به صورت بى خوابى و چه پرخوابى) دارند و همچنین علایم
این بیماران در هنگام صبح تشدید مىشود. نكته جالب و قابل توجه و مورد بحث
ما این است كه در این بیماران چگالى (rem حركت سریع چشم) در نیمه اول خواب
و همچنین كل زمان rem افزایش یافته و فاصله میان به خواب رفتن تا شروع
اولین دوره rem یعنى ( latency - rem) كم شده و مرحله 4 خواب نیز كاهش
مىیابد. (1)
پس به عبارت سادهتر مىتوان گفت، افراد افسرده زمان بیشترى را در مرحله
خواب rem به سر مىبرند. یعنى به میزان بیشترى نسبت به سایرین خواب مى
بینند.
یك روش درمانى جدید براى بیماران افسرده، بیدار نگه داشتن آنها براى كاهش
میزان rem است، كه بهترین شكل آن نماز صبح است. (2) زمان نماز صبح كه مورد
تاكید قرآن و همچنین بسیارى از روایات بوده، سبب كاهش قابل توجه میزان خواب
rem در اشخاص مىشود. زیرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نماز صبح
مىداند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوى ورود به مرحله قابل
توجهى از rem را مىگیرد. از این جهت بیدارى صبحگاهى براى نماز خود به
تنهایى مىتواند یك عامل مهم بدون عارضه در پیشگیرى از افسردگى مطرح باشد
كه بر تمام روشهاى درمانى دارویى و غیر دارویى ارجح است، چرا كه پیشگیرى
بر درمان مقدم است .
حال ببینیم، این موضوع چه ارتباطى با نماز صبح دارد، یعنى نماز صبح چه اثر درمانى مىتواند در این بیماران داشته باشد؟
به طور متوسط 20 - 15 دقیقه طول مىكشد تا یك فرد معمولى به خواب رود. پس
در عرض 45 دقیقه وارد مراحل 3 و 4 خواب شده كه این مراحل عمیقترین مراحل
خواباند. یعنى بیشترین تحریك براى بیدار كردن فرد در این مراحل لازم است.
حدود 45 دقیقه پس از مرحله 4 است كه نخستین دوره حركات سریع چشم (rem) فرا
مىرسد. هر چه از شب مىگذرد، دورههاى rem طولانىتر و مراحل 3 و 4
كوتاهتر مىشود. بنابراین در اواخر شب، خواب شخص سبكتر شده و رؤیاى
بیشترى مىبیند (یعنى خواب rem اش بیشتر مىشود). پس قسمت اعظم خواب rem در
ساعات نزدیك صبح به وقوع مىپیوندد. و از طرفى دیدیم كه یكى از مشكلات مهم
بیماران افسرده، افزایش یافتن طول خواب rem و خواب دیدن زیاد است. از این
جهت یك مبناى مهم در تولید داروهاى ضد افسردگى ایجاد داروهایى است كه كاهش
دهنده مرحله rem خواب باشند (از جمله داروهاى ضد افسردگى سه حلقهاى) .
لازم به ذكر است آثار روحى و روانى ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد
است و نكات علمى بسیار شگرفى در اسرار سحر كه مورد تاكید فراوان اسلام نیز
بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه مىكند.
علاوه بر این یك روش درمانى جدید براى بیماران افسرده، بیدار نگه داشتن
آنها براى كاهش میزان rem است، كه بهترین شكل آن نماز صبح است. (2) زمان
نماز صبح كه مورد تاكید قرآن و همچنین بسیارى از روایات بوده، سبب كاهش
قابل توجه میزان خواب rem در اشخاص مىشود. زیرا شخص نمازگزار كه خود را
ملزم به اقامه نماز صبح مىداند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوى
ورود به مرحله قابل توجهى از rem را مىگیرد. از این جهت بیدارى صبحگاهى
براى نماز خود به تنهایى مىتواند یك عامل مهم بدون عارضه در پیشگیرى از
افسردگى مطرح باشد كه بر تمام روشهاى درمانى دارویى و غیر دارویى ارجح
است، چرا كه پیشگیرى بر درمان مقدم است .
لازم به ذكر است آثار روحى و روانى ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد
است و نكات علمى بسیار شگرفى در اسرار سحر كه مورد تاكید فراوان اسلام نیز
بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه مىكند؛
"اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق الیل و قرءان الفجر ان قرءان الفجر كان
مشهودا (3) ؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریكى شب برپا دار و (نیز)
نماز صبح را، زیرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور (فرشتگان) است .
مقدمه
گفته شد اسلام تفریح و نشاط را از جمله نیازهای غریزی در انسان می داند و
از این رو کسب شادکامی را نه تنها مذمت نمی کند، بلکه بدان ترغیب و تشویق
نیز می نماید. نکته اساسی در این میان آن است که اسلام هر نوع لذت و شادی
را تأیید نمی کند بلکه شادی هایی را مورد تأیید و ترغیب قرار می دهد که
بتواند به رشد شخصیت آدمی یاری رساند و از غفلت او در لهویات جلوگیری
نماید. در این نوشتار به بررسی برخی از راهها برای شاد زیستن اشاره می کنیم
که از نظر اسلام مورد تأیید است.
راه های شاد زیستن
همه ما در زندگی به دنبال خوشبختی و سعادتمندی هستیمم. شادی و نشاط در
زندگی از جمله عواملی است که احساس رضایتمندی و خوشبختی را برای انسان به
ارمغان می آورد. «خنده» تظاهر بیرونی و ظاهری خلق است که سبب آرامش و نشاط
درونی می گردد. حضرت علی علیه السلام فرمودند: کونوا کالنحله؛ مانند زنبور
عسل باشید. یعنی دهان دیگران را شیرین کنید و با شادی کام دیگران را شاد
نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که خنده نه تنها سبب نشاط افراد می گردد
بلکه سلامت آنها را نیز تضمین می کند. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می
سازد و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب
کاهش سطح هورمون های استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم
ایمنی بدن جلوگیری می کند. هنر شاد بودن و شاد زیستن مستلزم توانایی خندیدن
به مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن پس از وقوع آنهاست. از این رو در
دستورات دینی ما توصیه شده است که همواره متبسّم و خنده رو باشیم تا جایی
که از نشانه های مؤمن خنده در چهره و حزن در قلب شمرده شده است. به تعبیر
دیگر از جمله راه های شاد زیستن آن است که انسان تلاش کند همواره لبخند بر
لب داشته باشد و چهره ای گشاده و بشّاش به خود بگیرد هرچند در قلب خود حزن و
اندوهی را قرار داده است.
خنده از جمله راههای شاد زیستن است که اسلام به طور جدّی آن را توصیه می
نماید. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در برابر
عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس
زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می
کند«خنده»های درست و حسابی!
بنابراین خنده از جمله راههای شاد زیستن است که اسلام به طور جدّی آن را
توصیه می نماید. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در
برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های
استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند.
اما از سوی دیگر مؤمنین را از قهقهه زدن منع می کند و آن را از شیطان می
داند. در واقع آن چه از نظر اسلام مورد تأیید است «خنده های درست و حسابی»!
است که سبب آرامش و نشاط فرد و دیگران که با او مراوده دارند، می شود
وگرنه خنده های بلند و به تعبیری قهقهه اصلاً مورد تأیید و توصیه اسلام
نیست و چه بسا از آن نهی شده است. از سوی دیگر اسلام می پسندد که مؤمنین در
کنار یکدیگر گل بگویند و گل بشنوند، بخندند و شاد باشند امّا هرگز اجازه
نمی دهد با تمسخر و استهزاء یکدیگر شاد شوند و لبخند به لب بیاورند!
به عبارت دیگر اسلام توصیه می کند که: با هم بخندیم نه آنکه به هم بخندیم!
پس از این به بعد مواظب لطیفه گویی ها و دور هم نشستن هایمان بیشتر باشیم
که با غیبت و استهزاء دیگران آلوده نشود!!
یاد خداوند ذکر الهی؛ یک راهکار مطمئن
از دیگر راههایی که برای شاد زیستن در اسلام توصیه می شود که در واقع
مهمترین راه و اطمینان بخش ترین راهکار است، ذکر خدا و یاد الهی است همچنان
که آیه شریفه می فرماید: ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ آگاه باشید که تنها
با یاد خدا دلها آرامش می یابد. (سوره مبارکه رعد/ آیه شریفه 21)
اطمینان قلب و آرامش با ذکر خداوند سبب می شود دغدغه ها و مشکلات زندگی از
انسان دور شود و دیگر اضطراب و ناراحتی او را سرگردان ننماید و با نشاطی
درونی و شادی واقعی به انجام امور بپردازد. کسی که همواره توجه می کند که
قدرتی برتر و خدایی مهربان او را می بیند و به او کمک می کند نشاط و شادی
خود را از دست نمی دهد بلکه همواره به دنبال جلب رضایتمندی اوست. برای
تمرین این توجه همیشگی به قدرت لایزال الهی توجه به واژه «ربّ» می تواند
کمک کننده باشد. ربّ یعنی پروردگار و تنها کسی پروردگار است که در همه امور
زندگی از خوردن و خوابیدن گرفته تا اتّخاذ تصمیمات بزرگ و مهم در زندگی
همه را تدبیر می کند و انسان را می پروراند! بنابراین چه جای اندوه و
ناراحتی است که خدایی به این مهربانی یار و یاور ماست!
اما از سوی دیگر مؤمنین را از قهقهه زدن منع می کند و آن را از شیطان می
داند. در واقع آن چه از نظر اسلام مورد تأیید است «خنده های درست و حسابی»!
است که سبب آرامش و نشاط فرد و دیگران که با او مراوده دارند، می شودصله
رحم و رفت و آمد فامیلی
از دیگر راههای شاد زیستن صله ارحام است. صله رحم بنا بر فرموده روایات
اسلامی سبب افزایش عمر می گردد و این شاید نتیجه تخلیه روانی انسان ها در
اثر دید و بازدید و گفتگو با یکدیگر باشد. بهترین صله رحم نیز از خود اعضای
خانواده شروع می شود و در هسته مرکزی آن زن و مرد. وقتی زن و شوهری در
کنار هم با آرامش بنشینند و با یکدیگر صحبت و گفتگو نمایند و در امور زندگی
هم اندیشی نمایند، می توانند مطمئن باشند که شادی و نشاط در یک قدمی خانه
آنهاست! زیرا علاوه بر آنکه در مشکلات و سختی های زندگی که می تواند شادی
را از آنها بگیرد به پشت گرمی یکدیگر دلخوشند، خداوند بواسطه رفق و مدارا و
محبت میان آنها توسعه و گشایشی در زندگی شان ایجاد می نماید که غم و اندوه
از میان برخیزد و نشاط و شادکامی مهمان خانه شان شود.
صبوری کن صبوری!
از دیگر کلیدهای طلایی برای بدست آوردن شادی در زندگی، صبور بودن است. آنچه
سبب می شود شادی از زندگی رخت بربندد و اضطراب و ناراحتی جایگزین آن شود،
آن است که انسان در برابر مشکلات صبر نکند. بنابراین صبور بودن از جمله
راهکارهای شادکامی در زندگی به شمار می رود. البته صبر کردن مصادیق متعددی
دارد که صبر در برابر مشکلات یکی از آن است. دیگر از مصادیق صبر کردن و
صبور بودن، صبر در برابر بیماری ها و دردهای جسمانی است. ناراحتی های جسمی
از دیگر عواملی است که شادی را از انسان می گیرد.
با صبور بودن در برابر این دردها و بیماری های و توجه به شافی و شفادهنده
حقیقی که خداوند است، می توان شادکامی را دوباره به دست آورد، آنچنان که در
قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم(ع) می فرماید: فاذا مرضتُ فهو یشفین؛ او
خدایی است که وقتی بیمار شوم مرا شفا می دهد. یکی دیگر از مصادیق صبور
بودن، صبر در برابر معصیت و گناه است. نافرمانی خداوند از آنجایی که با
فطرت انسانی ناسازگاری دارد، سبب می شود انسان با انجام گناه و نافرمانی
الهی به عذاب وجدان و ناراحتی درونی مبتلا شود. در برخی از موارد و در برخی
از گناهان این عذاب درونی به حدّی می رسد که همه زندگی فرد را مختل می کند
و او را از هستی ساقط می نماید، امّا کمترین حدّ آن نیز آن است که شادی و
نشاط درونی او را زایل می نماید. البته در حین انجام گناه ممکن است لذت و
نشاطی کاذب فرد را در بربگیرد امّا پس از آن، گرفتار رنج و گرفتاری گناه می
شود و از آرامش و نشاط درونی تهی می گردد.
1- خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو به چه رنگ بود
بلکه از تو خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی؟
2- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباسهایی در کمد داشتی
بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟
3- خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چندمتر بود
بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوش آمد گفتی؟
4- خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی میکردی
بلکه از تو خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی؟
5- خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست داشتی
بلکه از تو خواهد پرسید برای چندنفر دوست و رفیق بودی؟
6- خداوند از تو نخواهد پرسید میزان درآمد تو چقدر بود
بلکه از تو خواهد پرسید آیا فقیری را دستگیری نمودی؟
7- خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود
بلکه از تو خواهد پرسید آیا سزاوار آن بودی وآن را به بهترین نحو انجام دادی؟
8- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار میشدی
بلکه از تو خواهد پرسید که چندنفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟
9- خداوند از تو نخواهد پرسید چرا این قدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی
بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد.
10- خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مطلب را برای دوستانت نخواندی
بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران در وجدان خود احساس شرمندگی میکردی؟