زمان جاری : یکشنبه 17 تیر 1403 - 4:02 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 105
نویسنده پیام
aaaa آفلاین



عضویت: 10 /10 /-622


نظر مراجع درباره غسل ميت با دستگاه

نظر مراجع درباره غسل ميت با دستگاه

در شريعت اسلام غسل ميت «شستشوي انسان از دنيا رفته طبق آداب اسلامي» از اعمال بسيار مهم است تا جايي که مراجع عظام تقليد در رساله هاي توضيح المسائل آورده اند: واجب است ميت مسلمان را پس از پاک کردن و شستن بدن او از آلودگي‌ها و نجاست‌ها به ترتيب سه غسل دهند.

اول: غسل با آب مخلوط به سدر: اندکي سدر در آب غسل ريخته به حدي که آب مضاف نشود نخست با آن آب سر و گردن و بعد سمت راست و سپس سمت چپ را غسل دهند.

دوم: آب مخلوط با کافور: اندکي کافور با آب غسل مخلوط مي‌شود به گونه‌اي که آب مضاف (آب کافور) نشود به همان ترتيب غسل داده مي‌شود.

سوم: آب خالص: با آب خالص براي سومين بار بدن ميت غسل داده مي‌شود و غسل‌هاي بدن ميت تمام مي‌شود.

به گزارش شيعه آنلاين؛در فرودين سال جاري در خبرهاي رسمي کشور سخني از رونمايي دستگاه "مرده شور مکانيزه" در بهشت رضا (ع) در شهر مشهد مقدس، با حضور اصحاب رسانه مطرح شد. با توجه به اهميت اين موضوع، خبرنگار ما با طرح پرسشي نظر مراجع عظام تقليد درباره ي اين دستگاه را جويا شد که در ذيل عين پرسش و پاسخ آيات عظام از نظرتان مي گذرد:

پرسش: با سلام خدمت حضرتعالي ..

در خبرها آمده بود: دستگاه مرده شور مکانيزه در بهشت رضا (ع) با حضور خبرنگاران رسانه ها در مشهد رونمايى شد. خواهشمند است حضرتعالى نظر فقهى خود را در اين باره براى مقلدين بيان فرمائيد. باتشکر

حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي: اگر با شرايطي که در رساله‌هاي عمليه ذکر شده است انجام شود مانع ندارد.

حضرت آيت الله سيد علي سيستاني: اگر با شرائط که در رساله عملي ذکر شده باشد اشکال ندارد.

حضرت آيت الله سيد محمدصادق روحاني: ظاهر روايات اين است که احياء وظايف خاصه در غسل دادن ميت بيان دارند که شده است و آنها مخالف است با عمل به مرده شور مکانيزه.

حضرت آيت الله شيخ خليل مبشر کاشاني: چنانچه احکام و شرايطي که جهت غسل اموات در توضيح المسائل آمده است رعايت شود و غسال هنگام کليد زدن نيت غسل دادن نمايد اشکال ندارد.

حضرت آيت الله شيخ ناصر مکارم شيرازي: در صورتي که شخص غسل دهنده نيت کند و کليد را بزند و بدن زير نظر او شسته شود مانعي ندارد.

حضرت آيت الله سيد محمدعلي علوي گرگاني: شخصي که دستگاه مرده شور مکانيزه را راه اندازي مي کند بايد هنگام زدن کليد استارت، نيت غسل کرده و اگر دستگاه غسل را به صورت ترتيبي و صحيح انجام دهد اشکالي ندارد.


سه شنبه 10 بهمن 1391 - 10:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :

theme designed for MyBB | RTL by MyBBIran.com